عصر خودرو

بازگشت روابط نفتی به دوران اوج گذشته;

افزایش بیش از دو برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران

عصر بازار- تازه ترین آمار منتشره شده در کره جنوبی نشان می دهد که واردات نفت این کشور از ایران در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

افزایش بیش از دو برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، وزارت تجارت و صنایع و انرژی کره جنوبی روز سه شنبه در تارنمای خود اعلام کرد که رقم واردات نفت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی از ایران معادل 29 میلیون و 800 هزار بشکه بوده است.
    این در شرایطی است که کره جنوبی سال 2015 میلادی و در سه ماه جولای، اوت و سپتامبر (تیر الی مهر) از ایران 12 میلیون بشکه نفت وارد کرده بود و رقم جدید نشان دهنده افزایش 147 ممیز 7 درصدی است.
    ایران تا قبل از سال 2012 میلادی، به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی همیشه بزرگترین صادرکننده نفت به این کشور بوده و این کشور تقریبا کل نیاز نفتی خود را از ایران تامین می کرده است و اکنون روابط نفتی دو کشور در حال بازگشت به دوران اوج گذشته است.
    کره جنوبی در سال 2011 میلادی محموله های نفتی به ارزش 9 میلیارد و 360 میلیون دلار از ایران خریداری کرد که به دلیل تحریم ها این رقم ارزشی در سال 2015 میلادی به 2 میلیارد و 270 میلیون دلار کاهش یافت.
    وزارت تجارت کره جنوبی خاطر نشان کرده که پس از توافق هسته ای، این کشور خریدهای نفتی خود را از ایران به مراتب افزایش داده زیرا نفت ایران نسبت به دیگر کشورها از قیمت مناسب تری برخوردار است.
    واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز 25 میلیون و 350 هزار بشکه بود که باز هم در مقایسه با دوره مشابه سال 2015 میلادی بیانگر رشد 123 درصدی است.
    کره جنوبی پیشتر نیز در گزارشی اعلام کرده بود، واردات نفت و میعانات گازی اش از ایران از ماه ژانویه تا پایان سپتامبر (اواسط دی 94 تا اواسط مهر 95) به 78 میلیون بشکه رسید در حالی که در مدت مشابه سال 2015 این مقدار 33.63 میلیون بشکه بوده است.
    بر اساس این آمار، در طول 9 ماه نخست امسال، ایران 9.7 درصد کل نفت مورد نیاز کره جنوبی را تامین کرده است.
    تاکنون کره جنوبی میعانات گازی مورد نیاز خود را از قطر و آمریکا خریداری می کرد اما پس از لغو تحریم ها پالایشگاه های این کشور واردات این سوخت فسیلی از ایران را به شدت افزایش داده اند.

    برچسب ها