عصر خودرو

امضای نخستین قرارداد بین المللی تا ۳ ماه آینده;

انتخاب ترامپ تاثیری بر مذاکرات نفتی ایران نداشته است

عصر بازار- وزیر نفت درباره تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر مذاکرات ایران با شرکت های نفتی بین المللی، گفت: تاکنون، چیزی حس نکرده ایم.

انتخاب ترامپ تاثیری بر مذاکرات نفتی ایران نداشته است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه درباره احتمال تاثیر منفی سیاست های ترامپ بر فرایند مذاکره یا همکاری ایران با شرکت های نفتی بین المللی در ماه های آتی نیز افزود: نمی دانیم، به شرایط آینده بستگی دارد.
    پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.
    با توجه به برخی اظهارات تند ترامپ علیه توافق برجام، نگرانی هایی در میان شرکت های خارجی درباره همکاری با صنعت نفت ایران ایجاد شد.
    برخی کارشناسان معتقد هستند، مواضع تند ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات، پس از آغاز به کار در کاخ ریاست جمهوری آمریکا تعدیل شده و واقعیات اقتصادی بین المللی را خواهد پذیرفت و چاره ای جز اجرای برجام نخواهد داشت.
    تاکنون شرکت های بزرگ بین المللی و از جمله اروپایی مانند توتال فرانسه، رویال داچ شل( انگلیسی هلندی)، بریتیش پترولیوم(بی پی انگلیس ) و انی ایتالیا با ایران مذاکرات فشرده ای را انجام داده اند و حتی توتال چندی پیش، توافقنامه ای را برای مشارکت درتوسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا کرد.
    دو روز گذشته نیز شرکت شلمبرژر (Schlumberger) بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان تفاهم ‎نامه مطالعه و تهیه طرح توسعه میدان های رگ ‎سفید، پارسی و شادگان در خوزستان را با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در اهواز امضا کرد.
    این شرکت بین‌المللی حدود 123 هزار کارمند از 140 ملیت مختلف دارد و هم اکنون در 85 کشور جهان فعالیت می‌ کند. دفاتر مرکزی شلمبرژر در شهرهای هیوستون آمریکا، پاریس و لاهه هلند قرار دارد.

    **امضای نخستین قرارداد بین المللی نفتی تا 3 ماه آینده
    زنگنه درباره زمان امضای نخستین قرارداد نهایی با شرکت های نفتی بین المللی نیز گفت: تا سه یا چهار ماه آینده نخستین قرارداد بین المللی صنعت نفت به امضا خواهد رسید.
    وزیر نفت در پاسخ به این که نخستین قرارداد با کدام شرکت امضا خواهد شد، بیان داشت: شرکت هایی که با آنها موافقتنامه اصولی (اچ او آ HOA) امضا کرده ایم، نخستین شرکت هایی خواهند بود که با آنها قرارداد امضا خواهد شد.
    نخستین توافق‌نامه اصولی بین المللی در پساتحریم، برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در 18 آبان ماه میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی) و پترو پارس ایران، با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه در تهران امضا شد.
    قرار است که پس از چند ماه و فراهم شدن مقدمات، قرارداد نهایی در اوایل سال 2017 امضا شود.
    فاز 11 پارس جنوبی ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز را دارد. در قالب این توافقنامه برای نخستین بار تاسیسات تقویت فشار گاز در دریا در پارس جنوبی ایجاد می شود.
    هزینه اجرای این طرح 4.8 میلیارد دلار برآورد شده است که در مدت 40 ماه تولید گاز از آن آغاز می شود.
    البته پیشتر، نخستین قرارداد جدید نفتی در قالب اچ او آ (HOA) در 13 مهرماه امسال با شرکت نفت و گاز پرشیا (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)) برای اجرای روش های ازدیاد برداشت در میدان های یاران، مارون و کوپال به ارزش 2.2 میلیارد دلار امضا شده بود.
    اواخر شهریورماه امسال الگوی قراردادهای جدید نفتی از سوی رییس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد. هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین پس از بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی، نبود مغایرت آن با قوانین بالادستی و توصیه های مطلعان و منتقدان را اعلام کرده بود.
    وزارت نفت با هدف تسریع در توسعه میدان های مختلف نفت و گاز کشور به ویژه میدان های مشترک و دارای ریسک، اقدام به معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی کرده است.
    برپایه مدل جدید قراردادی صنعت نفت، طرف قرارداد، یک پیمانکار است که در مقابل عملیات اجرایی خود مبالغی را در ازای کارکرد و نیز سود دریافت می کند و هیچ حق و حقوقی درخصوص مخزن، تاسیسات و حتی تولید ندارد.
    همچنین حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری دو روز گذشته در نامه ای خطاب به وزیر نفت، آقایان محمد فروزنده، هوشنگ نادریان، سید محمد میرمحمدی، محسن محبی، داود دانش جعفری، غلامحسین نوذری و غلامرضا شافعی را به عنوان اعضای «هیات تطبیق قراردادهای نفتی» منصوب کرد.
    ریاست این هیات که وظیفه احراز مغایرت نداشتن قراردادهای پیشنهادی وزارت نفت با مقررات و الگوی مصوب هیات وزیران را به عهده دارد به محمد فروزنده سپرده شد.

    برچسب ها