عصر خودرو

شرکت‌های کوچک در کانون توجه معامله گران

سقوط شاخص بورس به کانال ۶۲ هزار واحدی

عصر بازار: بازار سهام طی معاملات امروز در فضایی پر بیم و امید شاهد ریزش نماگرها و افزایش عرضه سهام به ویژه در گروه پتروشیمی‌ها بود. شاخص کل ۵۲۴ واحد افت کرد و در این میان گروه قندی تنها صنعت پیشرو بازار سهام در روز ریزش شاخص‌ها بود.

سقوط شاخص بورس به کانال ۶۲ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 22 شهریور ماه 94، با 541 واحد کاهش به رقم 62 هزار و 941 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با 212 واحد افت عدد 24 هزار و 723 واحد را تجربه کرد.

    همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 969 واحد کاهش عدد 70 هزار و 422 واحد را تجربه کرد.

    شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 635 واحدی به رقم 44 هزار و 21واحد رسید که شاخص بازار دوم با 249 واحد افزایش عدد 137 هزار و 845 واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) در پایان معاملات امروز با 12 واحد کاهش عدد 706 واحد را تجربه کرد.

    براساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بازار سهام به بیش از 114 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 750 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 32 هزار و 969 نوبت خرید و فروش بود.

    براساس این گزارش طی معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 91 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 66 واحد و بانک ملت با 58 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

    در عین حال صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 85 واحد، ملی صنایع مس با 53 واحد و پتروشیمی جم با 38 واحد بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر برجای گذاشتند.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آرمان، حق تقدم خرید سهام بانک پاسارگاد، شرکت شکر از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سایپا، ‌ایران ترانسفو، بیمه نوین‌ متوقف شد.

    امروز در عین حال سازمان خصوصی‌سازی عرضه کننده بلوک 5.01 درصدی سهام سرمایه‌گذاری رنا و بلوک 78.19 درصدی سهام پتروشیمی کازرون بود که تا لحظه انتشار این خبر هیچ مشتری برای آن یافت نشده است.

    بنابر این گزارش، روز گذشته با واگذاری بلوک 17.4 درصدی سهام شرکت بیمه پارسیان از پرتفوی صندوق بازنشستگی نفت به سرمایه‌گذاری تدبیر امروز نیز شاهد تهاتر دارایی‌ها از سوی این دو حقوقی بوده با این تفاوت که سرمایه‌گذاری تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره)) امروز بابت مبلغ حصه نقدی بلوک بیمه پارسیان امروز بلوک 22 میلیون سهمی ملی صنایع مس 15 میلیونی پتروشیمی جم و 15 میلیون سهمی سرمایه‌گذاری البرز را به پرتفوی شرکت تابعه صندوق بازنشستگی نفت واگذار کرد.

    به نظر می‌رسد صندوق بازنشستگی نفت با فاصله گرفتن از صنایع بانکی و بیمه‌ای در پرتفوی خود به دنبال تخصصی کردن این پرتفولیو است.

    بر اساس این گزارش، امروز روند معاملات بازار سهام همراه با بهت و حیرت معامله‌گران از موضوع قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شاهد معاملاتی کم حجم و منفی با افزایش عرضه کنندگان سهام بود. این درحالی بود  که به نظر می رسید شرکت‌های پتروشیمی همچنان موضوع قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی را براساس نرخ 13 سنت را قبول نداشته و انتظار دارند که این موضوع به زودی حل و فصل شود.

    بر این اساس،‌ آنچه که در بازار سهام مشهود بود، اینکه شاخص‌های بورس پیش از این با پیش خور کردن موضوع نرخ خوراک پتروشیمی در ماه‌های گذشته دیگر رمقی برای آن باقی نمانده تا بیش از این با ریزش قیمت سهام مواجه شود.

    در میان افت و خیز شاخص‌های بورس امروز سهامداران گروه قندی طعم شیرین بازدهی مناسب در این گروه را در یک روز منفی و نزولی چشیدند. سهامدارانی که در سکوت محض بازار این روزها به دنبال نوسان‌گیری در شرکت‌های کوچک و کم سرمایه همچون قندی‌ها هستند.

     

    برچسب ها