عصر خودرو

ردپای اوپک در بودجه ۹۶

عصر بازار- در آستانه جمع‌بندی لایحه بودجه ۱۳۹۶ و نهایی شدن ارقام کلی اکنون قیمت نفت منتظر برگزاری جلسه اوپک در هفته جاری مانده است.

ردپای اوپک در بودجه ۹۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، لایحه بودجه 1396 در 14 آذرماه به مجلس تقدیم خواهد شد. این در حالی است که در حدود یک هفته مانده به این اتفاق در جلسه روز یکشنبه (7 آذرماه) هیات دولت بخش عمده‌ای از لایحه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه را بررسی کرده و در مجموع کار بودجه به پایان رسیده است. اما برخی از ارقام کلی هنوز نهایی نیست، هرچند که مذاکرات در مورد آن‌ها انجام شده و فقط باید جمع‌بندی شوند.

    بر اساس اطلاعات دریافتی ایسنا از منابع مطلع، هنوز درباره تعیین قیمت نفت بحث‌ها ادامه دارد، ولی با این حال ظاهرا طی مذاکرات انجام شده قرار است که قیمت هر بشکه بالاتر از 40 دلار پیش‌بینی شده برای سال جاری، تعیین شود. وزیر نفت به برگزاری جلسه اوپک و مذاکرات در آن خوشبین بوده و به نظر می‌رسد بتوانند با به پایان رسیدن این جلسه قیمت بالاتری را برای نفت در سال آینده پیش‌بینی کند.

    این در حالی است که جلسه اوپک 10 آذرماه برگزار خواهد شد و در آن احتمال کاهش سهمیه‌های تولیدی اعضا وجود  دارد که اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند موجب بهبود قیمت نفت و افزایش احتمالی آن شود. از این رو ظاهرا هیات دولت منتظر مانده تا جلسه اوپک برگزار شده و بر اساس نتایج آن قیمت نفت را در بودجه نهایی کند.

    با توجه به اینکه میزان درآمدهای نفتی باید بر اساس قیمت نفت، میزان صادرات و همچنین نرخ دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای نفتی به ریال مشخص شود، بعد از جلسه اوپک تصمیم‌گیری نهایی در مورد این ارقام کلی گرفته شده و بودجه به طور کامل بسته خواهد شد. با این وجود جلسه صبح سه شنبه (9 اذرماه) هیئت دولت باز هم به بررسی بودجه اختصاص دارد.

    تعیین قیمت نفت گرچه بر تعیین سقف بودجه عمومی بسیار اثرگذار است با این حال اکنون هر گونه تصمیم‌گیری در تعیین قیمت نفت در بودجه، تاثیر چندانی در تغییر بودجه‌های جاری پیش‌بینی شده در لایحه نخواهد داشت، چرا که عمده این بودجه را حقوق و دستمزدی تشکیل می‌دهد که بر اساس افزایش 10 درصدی حقوق در سال بعد تعیین شده است. ولی در تعیین و نهایی شدن سقف بودجه‌های عمرانی موثر بوده و می‌تواند آن‌ را تغییر دهد.

    برچسب ها