عصر خودرو

تحلیل بازار طلای سیاه؛

نوسانات قیمت در پی مذاکرات فریز تولید نفت

عصر بازار- با از سرگیری مذاکرات برای اجرای طرح تثبیت سطح تولید نفت در آبان ماه، قیمت نفت با نوسانات قابل توجهی همراه بود. هدف مذاکرات بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک حصول توافق جهت کاهش تولیدات از سطح فعلی حدود ۳۳.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز با هدف تثبیت قیمت نفت در سطح ۵۰ دلار است، به طوری که همه اعضا در این طرح مشارکت داشته و فشار کاهش تولیدات تنها بر چند کشور وارد نیاید.

نوسانات قیمت در پی مذاکرات فریز تولید نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، پیشنهاد این است که هر یک از کشورها حدود 4 تا 4.5 درصد از تولیدات روزانه نفت خود را کاهش دهند. همانطور که در توافق اولیه مطرح شده بود، لیبی و نیجریه به دلیل محدودیتها و درگیری­های داخلی از اجرای طرح محدود کردن سطح تولیدات مستثنی گردیدند، ولی هم­اکنون با کاهش درگیری­ها میزان تولیدات این دو کشور و در نتیجه عرضه نفت اوپک افزایش یافته و احتمال بررسی مجدد موضوع وجود دارد. در طرح فریز تولیدات نفتی علاوه بر کاهش 1.1 میلیون بشکه­ای تولیدات روزانه نفت اوپک در خواست کاهش تولید روزانه 600 هزار بشکه نفت به کشورهای غیر اوپک( شامل روسیه، برزیل، مکزیک و عمان) ارائه می­شود.

    تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در هفته گذشته مجددا مذاکراتی را از سر گرفته بودند و در این میان قطر، الجزیره و ونزوئلا تلاش بیشتری برای ایجاد توافق بین بزرگترین تولیدکنندگان اوپک داشتند. قرار بر این بود مذاکرات طرح تثبیت سطح تولید نفت در 28 نوامبر، دو روز زودتر از نشست وین، آغاز شود که نهایتا باعدم حصول توافق داخلی بین ستونهای اصلی اوپک (شامل عربستان، ایران و عراق) و خروج عربستان و روسیه از مذاکرات، نشست 28 نوامبر در وین لغو و با نشستی داخلی برای حل اختلافات جایگزین گردید.

    نمودار قیمت سبد نفت اوپک بر حسب دلار آمریکا

    دلایل عدم مشارکت روسیه و عربستان

    درحالیکه توافق برای جلوگیری از افت بیشتر نفت اجتناب ناپذیر می کند و بسیاری از کشورها از جمله ایران و الجزایر به حصول توافق خوش­بین بودند، در انتهای هفته گمانه­زنی­ها در خصوص عدم حصول توافق شدت گرفت و نهایتا روسیه مشارکت بیشتر در مذاکرات را منوط به حصول توافق بین تولیدکنندگان اوپک نمود. عربستان نیز با خروج موقت روسیه از مذاکرات طرح فریز نفتی تا حصول توافق بین اعضای اوپک موافقت نموده و با درخواست لغو مذاکرات 28 نوامبر اعلام کرد تا زمان حل شدن مشکلات داخلی اوپک در مذاکرات فریز نفت مشارکت نخواهد داشت و در عوض نشستی داخلی بین سران اوپک برای حل اختلافات موجود برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است هر دو کشور پیش­تر آمادگی خود را برای مشارکت در طرح فریز نفتی اعلام کرده بودند.

    اختلافات سران اوپک بر سر چیست

    اختلافات داخلی سران اوپک شامل عربستان، ایران و عراق بر سر میزان مشارکت در کاهش تولیدات نفتی است. از آنجایی که کشورهای عربستان و عراق و ایران حدود 55 درصد سهم تولیدات اوپک را به خود اختصاص می دهند، حصول توافق بین این کشورها تاثیر بسزایی در توافق نهایی دارد.

    عربستان بر این عقیده است که کشور عراق باید میزان عرضه خود را کاهش دهد و ایران نیز عرضه را در سطح فعلی تثبیت کند که تاکنون هیچکدام از کشورهای ایران و عراق به طور رسمی با اجرای این طرح موافقت نکرده­اند. ایران در نظر دارد که تولیدات خود را در سطح فعلی حدود 4 میلیون بشکه در روز فریز کند و پیش­تر اعلام کرده بود تا قبل از بازگشت به سطح تولید قبل از تحریم (حدود 4 میلیون بشکه در روز) در هیچ طرح کاهش یا فریز تولیدات اوپک مشارکت نخواهد کرد. برخی گزارشها حاکی از این است که عراق نیز کاهش تولیدات از سطح فعلی 4.8 میلیون بشکه در روز را در نظر دارد در حالیکه به گزارش بلومبرگ این کشور پیش تر تلاش داشت به دلیل درگیری و جنگ داخلی از اجرای طرح مستثنی شود. وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده در صورت حصول توافق بین اعضای اوپک تمایل دارد سطح تولیدات خود را برای شش ماه آینده ثابت نگه دارد. تا کنون اختلافات داخلی بین اعضای اوپک مانع از مشارکت روسیه در مذاکرات فریز تولیدات نفتی شده است. روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان است که ماه گذشته تولیدات نفت را به 11.2 میلیون بشکه در روز رسانده است.

    پیش­بینی قیمت نفت

    باید توجه داشت که دلیل اصلی رشد اخیر قیمت نفت خوش­بینی نسبت به حصول توافق نشست 28 نوامبر برای تثبیت سطح تولیدات نفتی بوده و هم اکنون با لغو نشست، احتمال می­رود قیمت نفت تا سطح قبلی در حدود 42 الی 40 دلار کاهش یابد. براساس پیش­بینی سازمان جهانی انرژی (IEA) در صورت عدم حصول توافق سال 2017 چهارمین سال متوالی خواهد بود که در آن میزان عرضه نفت بیش از تقاضا است و در نتیجه کاهش بیشتر قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

     

    نمودار میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت بر حسب میلیون بشکه در روز

    با اجرای طرح فریز نفتی احتمال می­رود قیمت نفت در حد 50 دلار تثبیت شود با این حال برخی تحلیلگران نسبت به رشد قیمت خوش­بین­تر هستند. وزیر انرژی الجزایر امیدوار است در صورت حصول توافق قیمت در سال 2017 به بشکه­ای 50 الی 55 دلار و تا پایان سال به 60 دلار افزایش یابد. این درحالی است که با صعود قیمت نفت به سطح 55 تا 60 دلار انتظار می­رود بسیاری از شرکتهای تولید نفت شل آمریکا مجددا فعالیت را از سرگیرند.

    برچسب ها