عصر خودرو

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

کاهش زمینه‌های پولشویی با بانکداری الکترونیک

عصر بازار- مدیرگروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: شفاف‌ترشدن فعالیت‌ها یکی از مزایای بانکداری الکترونیک بوده و تاثیر زیادی در کاهش تقلب و وپولشویی دارد.

کاهش زمینه‌های پولشویی با بانکداری الکترونیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، نیما امیر شکاری درباره پیشرفت بانکداری الکترونیک در ایران گفت: بانکداری الکترونیک دو بال متفاوت دارد که یک بال «فرآیندهای بانکی» از جمله سپرده‌گیری، اعطای تسهیلات و غیره است؛ ضمن اینکه بال دیگر آن «پرداخت الکترونیک» است؛ بر این اساس،  نظام بانکی تاکنون در زمینه پرداخت الکترونیک، فعالیت‌های چشمگیری داشته به شکلی که بازارهای سنتی و نوین  به درگاههای پرداخت الکترونیک مجهز شده است.

    مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که کشور ما با فاصله‌ای چند ساله در حال حرکت به سمت خدمات نوین الکترونیک است؛ در این میان مردم ما از طریق ابزارهای نوین، درگیر بانکداری الکترونیک هستند، اما به هرحال مهمترین دلیل فاصله با دنیا و عقب ماندگی، وجود قوانین دست و پاگیر بانکی است. قوانینی از جمله احراز هویت که هیچگونه زیرساخت بانکی مناسبی برای این گونه فعالیت‌ها وجود ندارد.

    وی، مهمترین مشکل بانکداری الکترونیک را اعتماد کم مشتریان دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه قوانین موجود نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند؛ زیرا اگر مشتریان سیستم بانکی اعتماد لازم را از انجام خدمات و امنیت منابع مالی خود داشته باشند، به طور قطع استفاده از این سیستم برای آنها راحت تر ازشعبه رفتن است.

    شکاری معتقد است که بخش زیادی از این اعتمادسازی بر عهده بانک مرکزی است، بانک مرکزی باید با همکاری قوه مقننه و قضائیه قوانین و دستورالعمل های لازم در این بخش را تدوین کند؛ البته ما در پژوهشکده پولی و بانکی اقداماتی از جمله آموزش قضات، همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس و غیره داشته ایم. اما از نظر من اقدام عمده و اصلی بر عهده بانک مرکزی است تا بسترهای لازم را در این زمینه را ایجاد کنند؛ اما متاسفانه این موضوع در دستور کار آن ها  قرار ندارد.

    وی در پایان درباره ششمین همایش بانکداری الکترونیک، گفت: با توجه به اینکه در این صنعت همایش‌های متعددی در حال برگزاری است؛ ما باید فضای پسابرجام را جدی بگیریم و توانایی و ظرفیت‌های خود را به دنیا نشان دهیم. همچنین با استفاده از این فضا از امکانات و تکنولوژی هایی که در سطح بین‌الملل به آن دست یافته‌اند، استفاده کنیم.

    برچسب ها