عصر خودرو

«سوسیته‌جنرال» معرفی کرد

فلاکت‌بارترین اقتصادهای بزرگ جهان

عصر بازار: موسسه خدمات مالی و بانکداری «سوسیته‌جنرال» فرانسه، در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان نموداری از شاخص فلاکت در اقتصادهای بزرگ جهان ارائه کرده که در آن اسپانیا، روسیه و برزیل بدترین وضعیت را دارند.

فلاکت‌بارترین اقتصادهای بزرگ جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، وقتی شغلی نداشته باشید و قیمت‌ها هم روز به روز درحال افزایش باشد، گذراندن زندگی بسیار دشوار خواهد شد. این قاعده کلی درست همان چیزی است که «آرتور اوکان»، اقتصاددان مطرح، از آن با عنوان «شاخص فلاکت» یاد می‌کند و از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم تشکیل می‌شود. هرچه این شاخص بالاتر باشد، کشوری که در آن زندگی می‌کنید وضعیت اسفناک‌تری دارد.

    درحالی‌که نرخ تورم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته پایین است، شاید جالب باشد که نگاهی به وضعیت شاخص «فلاکت» در سراسر جهان داشته باشیم. موسسه خدمات مالی و بانکداری «سوسیته‌جنرال» فرانسه، در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهان نمودار را از وضعیت فلاکت در اقتصادهای اصلی جهان ارائه کرده است.

    به‌گزارش بیزنس‌اینسایدر، در این جدول، کشورهای اسپانیا، روسیه و برزیل در شاخص فلاکت پیشروی سایر اقتصادهای قدرتمند جهان هستند. در اسپانیا، شاخص فلاکت، بیشتر به‌علت بیکاری افزایش یافته درحالی‌که در روسیه و برزیل این شاخص عمدتا به‌دلیل افزایش تورم بالا است.

    درنقطه مقابل، سوئیس، تایوان و ژاپن کمترین میزان فلاکت را دارند. در هر سه کشور فوق، میزان بیکاری و همینطور نرخ تورم پایین است. درپایان باید اضافه کرد که به شاخص فلاکت، انتقادهایی وارد است. به‌عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد بیکاری بیش از تورم اثرات نارضایتی به‌دنبال دارد. بنابراین، اگر بخواهیم این مساله را مورد توجه قرار دهیم، روسیه و برزیل شاید خیلی کمتر از آن چیزی که این شاخص‌ها نشان می‌دهند، دچار فلاکت باشند. در نمودار ذیل، وضعیت شاخص فلاکت در اقتصادهای بزرگ جهان نشان داده شده‌است.

    برچسب ها