عصر خودرو

معاون برنامه‌ریزی وزیر نیرو:

یک‌سوم بدهی‌های صنعت برق پرداخت شد

عصر بازار- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان اینکه درآمد فروش برق سالانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده و از ابتدای سال تاکنون به حدود ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است،خبر داد

یک‌سوم بدهی‌های صنعت برق پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، علیرضا دائمی در پاسخ به این سئوال که درآمد سالانه برق چه میزان است؟ گفت: سالانه حدود 270 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می شود که از این مقدار 220 تا 230 میلیارد کیلووات ساعت آن به درآمد منتهی می‌شود،بنابراین چنانچه فروش برق را برای هر کیلووات ساعت 60 تومان در نظر بگیریم سالانه 9 هزار میلیارد تومان برق فروخته می شود و با یک برآورد ساده می توان گفت که در این چند ماه حدود 7 هزار میلیارد تومان برق فروخته شده است.

    دائمی تاکید کرد: اگر قیمت برق واقعی و به قیمت تمام شده نزدیک شود باید درآمد برق حداقل دو برابر بیشتر می شد.

    معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از اختصاص فروش حدود 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات بخش غیر دولتی و تولید کنندگان برق در سال جاری نیز خبر داد و افزود: 1500 میلیارد تومان از این اوراق از اسناد خزانه اسلامی بوده که بین شرکت‌ها توزیع شده و پیش بینی می‌شود به‌زودی 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر نیز توزیع شود.

    *یک‌سوم بدهی‌های صنعت برق پرداخت شد/15 هزار میلیارد تومان بدهی معقولی است

    وی مجموع پرداخت‌ها به طلبکاران بخش برق در 8 ماهه اول سال جاری را بیش از 10 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: هم‌اکنون یک‌سوم بدهی‌های صنعت برق پرداخت شده که امیدواریم با تدابیر صورت گرفته و حمایت دولت، تا پایان سال جاری بخش بیشتری از بدهی‌های باقیمانده نیز پرداخت شود.

    دائمی با بیان این مطلب که دولت آمادگی خود را برای پرداخت مطالبات پیمانکاران صنعت برق کشور اعلام کرده است، افزود: بخشی از مطالبات مربوط به بانک‌ها و بخشی دیگر مربوط به تولید کنندگان غیر دولتی برق است و پیش بینی می‌شود با پرداخت حدود 5 هزار میلیارد تومان دیگر، میزان بدهی‌های وزارت نیرو به رقم معقول 15 هزار میلیارد تومان برسد.

    وی افزود: تدابیری نیز در بودجه سال 96 پیش بینی شده تا بتوانیم بخش دیگری از مطالبات را در سال آینده پرداخت کنیم.

    معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: بخشی از بدهی‌های وزارت نیرو از ابتدای دولت یازدهم به صورت بدهی تجمیعی ناشی از عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده برق بوده و رقم این بدهی‌ها حداقل 25 هزار میلیارد و حداکثر 32 هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی ادامه داد: پس از بررسی‌های دقیق و جلسات متعدد با سازمان حسابرسی و طرح موضوع در دولت و وزارت اقتصاد، 6 هزار و 200 میلیارد تومان از این بدهی‌ها از تعهد وزارت نیرو خارج و به تعهدات دولت در مقابل بانک‌ها منتقل شد.

    وی ادامه داد: بخش دیگری از این بدهی‌ها هنوز باقی است و تا پایان سال جاری 800 میلیارد تومان از این میزان بدهی و تعهداتی که مربوط به نیروگاه‌های واگذار شده به بخش‌های غیردولتی بوده، توسط دولت کسر خواهد شد.

    به گفته وی، پیش‌بینی می‌کنیم در سال 95، حدود 7 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که مشابه اوراق مشارکت از بانک‌ها دریافت شده بود، پرداخت خواهد شد و یا اینکه از عهده وزارت نیرو خارج و به عهده دولت واگذار می‌شود.

    دائمی درباره میزان استفاده از اسناد خزانه اسلامی در وزارت نیرو که تاکنون بر اساس تبصره 5 قانون بودجه سال 95 واگذار شده است، گفت: کل اسناد خزانه اسلامی 7 هزار و 500 میلیارد بود که از این میزان 3500 میلیارد تومان به صنعت آب و برق تعلق گرفته است.

    برچسب ها