عصر خودرو

در ۵ ماه نخست امسال صورت گرفت

کاهش ۳۰ درصدی صادرات سیمان سفید

عصر بازار: آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که صادرات سیمان سفید رنگ نشده به عنوان یکی از عمده کالاهای صادراتی ایران طی پنج‌ماه نخست سال جاری حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که همین امر باعث خروج این محصول از لیست ۱۰ قلم عمده صادراتی در این مدت شده است.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات سیمان سفید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران یکی از نخستین صادرکننده‌های سیمان در جهان و چهارمین تولیدکننده آن به حساب می‌آید که 17 کشور جهان مشتری خرید این محصول از ایران هستند اما آمارها نشان می‌دهد که صادرات سیمان سفید رنگ نشده در پنج ماهه نخست امسال کاهش یافته است.

    به این ترتیب سیمان سفید رنگ‌نشده که در مدت مشابه سال قبل نهمین کالای عمده صادراتی غیر نفتی ایران به حساب می‌آمد امسال به جایگاه چهاردهم سقوط کرده است.

    بر اساس آمار صادرات غیرنفتی، ایران در پنج ماهه نخست امسال حدود سه میلیون و 700 هزار تن سیمان سفید رنگ نشده را مجموعا با ارزش 185 میلیون دلار صادر کرده و این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل همین محصول به میزان بیش از چهار میلیون و 700 هزار تن و با ارزش مجموعا 262 میلیون دلار صادر شده بود.

    بنابراین صادرات سیمان سفید رنگ نشده به لحاظ وزنی نزدیک به 22 درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

    آمارهای صادرات سیمان سفید رنگ نشده در مردادماه نیز این کاهش را در حجم صادرات نشان می‌دهد به این صورت که طی این ماه ایران کمتر از 540 هزار تن از این محصول را با ارزش 26.5 میلیون دلار صادر کرد که این میزان به لحاظ وزنی بیش از 34 درصد و به لحاظ ارزشی بیش از 40 درصد کمتر از صادرات سیمان سفید رنگ نشده در ماه مشابه سال قبل است.

    اما این روند در مورد صادرات سیمان سفید رنگ شده متفاوت است به این صورت که صادرات 603 هزار تنی این محصول طی پنج‌ماهه نخست امسال حدود 6 برابر بیشتر از صادرات این محصول در مدت مشابه سال گذشته است. این میزان صادرات سیمان سفید رنگ شده در این مدت کمتر از 30 میلیون دلار ارزش داشته است.

    فهرست کشورهای واردکننده کالاها و محصولات غیرنفتی ایران نشان می‌دهد که طی پنج ماه نخست امسال پاکستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، ترکمنستان، سومالی، عراق، عربستان سعودی، فدراسیون روسیه، قزاقستان، قطر، کنگو و کویت خریداران سیمان ایران بوده‌اند.

    برچسب ها