عصر خودرو

راهکار مدیر عامل ذوب‌آهن برای تسویه بدهی‌ فولادسازان

عصر بازار: مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، نبود اجماع میان مدیران سنگ‌آهن و فولاد، بالا رفتن قیمت زغال‌سنگ داخلی نسبت به صادراتی و همچنین رشد قیمت برخی مواد اولیه سبب شده تا قیمت تمام شده فولاد در کشور بالا رود.

راهکار مدیر عامل ذوب‌آهن برای تسویه بدهی‌ فولادسازان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اردشیر سعدمحمدی افزود: برخی واحدهای فولادسازی در شرایط کنونی که بازار فولاد با رکود مواجه شده، پیشنهاد داده‌اند تا دولت تعرفه فولاد را از 10 درصد کنونی به 30 درصد افزایش دهد که به نظر من این راهکار به تنهایی قادر نخواهد بود تاثیری در میزان فروش محصول کارخانه‌های فولاد کشور داشته باشد.

    او گفت: دامپینگ چینی‌ها تنها یکی از مشکلات فولادسازان ایرانی است و برای حل سایر مشکلات لازم است تدابیری صورت گیرد تا بازار داخلی به راه بیافتد. از این رو پیشنهاد می‌شود تا واحدهای فولادساز داخلی که بدهی بزرگی به برخی وزارتخانه‌ها نظیر وزارت نیرو یا وزارت نفت بابت مصرف انرژی دارند، به جای پرداخت بدهی، محصولات خود را در اختیار پروژه‌های عمرانی این وزارتخانه‌ها قرار دهند.

    سعدمحمدی افزود: اگر به عنوان مثال ذوب‌آهن بتواند به جای بدهی‌اش به وزارت نیرو، نیاز این وزارتخانه برای میلگرد، تیرآهن یا سایر محصولات فولادی را برطرف کند، هم بدهی‌اش را پرداخت کرده و هم باعث خواهد شد پروژه های عمرانی این وزارتخانه معطل مواد اولیه نباشند و تحرک بیشتری به خود بگیرند.

    مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: تهاتر بدهی واحدهای تولیدی با دولت یا شرکت‌های دولتی نیازمند مصوبه مجلس است که در این خصوص با توجه به شرایط ویژه اقتصاد کشور پیشنهاد می شود مجلس در قالب طرحی دو فوریتی این کار را انجام دهد و مجوز تهاتر بدهی واحدهای تولیدی با دولت را صادر کند.

    او در ادامه با اشاره به روند خصوصی‌سازی در دولت قبل و به هم ریختن ساختار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در دولت قبل مجموعه‌ای منسجم به مانند ایمیدرو که نقش یک هلدینگ قدرتمند را بازی می‌کرد، به نام خصوصی‌سازی قیمه قیمه کرده و هر کدام از شرکت‌ها را به نهادهای غیرتخصصی واگذار کردند تا کار مشکل شود و امروز نتوانیم میان زنجیره‌های اصلی تولیدکنندگان فولاد هماهنگی و اجماع برای تولید محصول رقابتی را به وجود آوریم.

    سعدمحمدی افزود: این موضوع سبب شد تا مشکلات ساختاری عیمقی در صنعت فولاد کشور به وجود آید و کار به جایی برسد که یک تولیدکننده فولاد نتواند مواد اولیه خود را بدون دغدغه و با قیمت مناسب، تامین کرده و محصولی با کمترین هزینه‌ها را روانه بازار کند.

    برچسب ها