عصر خودرو

روز گذشته در بورس کالا به ثبت رسید؛

رشد ۲۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی روز شنبه به رقم ۵ هزار و ۵۳۹ قرارداد و ارزش آن به ۶۵۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات پنجشنبه گذشته رشد ۲۲ درصدی را تجربه کرد، چرا که حجم معاملات طی این روز به ۴ هزار و ۵۰۸ قرارداد رسیده بود.

رشد ۲۲ درصدی حجم معاملات آتی سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بهای جهانی طلا که توانسته بود طی هفته گذشته بیشترین افت خود را طی 9 ماه اخیر تجربه کند و در سطح 1183 دلار به معاملات خود پایان داد.

    به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال بازار طلا، چنانچه بهای طلا به ریزش خود ادامه دهد، احتمال کاهش قیمت این فلز به زیر سطح قیمت فعلی وجود دارد. به گفته این کارشناسان، اگر چه قیمت طلا طی چند روز اخیر سعی بر جبران خود داشته، اما طبق نمودار تکنیکال روند نزولی همچنان سر جای خود باقی است. البته پیش‌بینی تحلیل‌گران فاندامنتال تا حدودی عکس این قضیه را متحمل می‌داند. نوسانات روز گذشته طلا در بازارهای بین‌المللی، در پی انتظار سرمایه گذاران برای حرکت بعدی بانک مرکزی آمریکا بیشتر شده است.

    بنابراین روز گذشته به دلیل کاهش بهای اونس طی روز جمعه و رشد بهای دلار، بازارهای سکه و طلای داخلی با نوسان قیمت روبه‌رو شدند که البته نوسانات قیمتی این روز هم در حد روز پنج‌شنبه بود.

    به این ترتیب بهای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران طی معاملات روز شنبه روند قیمتی متفاوتی را تجربه کردند، به طوری که قیمت سکه در پنج سررسید دی، اسفند با روند صعودی و در سر رسیدهای اردیبهشت، تیر و شهریورماه در مسیر افزایشی قرار گرفت.

    به این ترتیب روز گذشته سکه تحویل دی ماه با کاهش 0/09 درصدی به قیمت یک میلیون 114 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و 130 هزار تومان معامله شد و 0/03 درصد افت داشت. این در شرایطی است که سکه تحویل اردیبهشت سال آتی با افزایش قیمت 0/06 درصدی با نرخ یک میلیون و 148 هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و 165 هزار تومان معامله شد و رشد 0/06 درصدی را به ثبت رساند و در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با افزایش 0/18 درصدی با قیمت یک میلیون و 184 هزار تومان معامله شد.

    روند معکوس دلار و سکه در بازار نقدی

    برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان رسید. تثبیت اونس زیر مرز هزار و 200 دلار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افت فلز گرانبهای داخلی شد. این در حالی بود که برخی معامله‌گران انتظار داشتند سکه تحت تاثیر رشد شاخص ارزی قرار بگیرد، ولی به دلیل پایین بودن ارزش ذاتی این فلز گرانبها چنین اتفاقی رخ نداد.

    در بازار گواهی سپرده سکه طلا چه گذشت؟

    همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به 22 سکه به ارزش 242 میلیون ریال رسید.

    برچسب ها