عصر خودرو

کارشناس انرژی پیشنهاد کرد :

نفت زیر۴۰ دلاری در بودجه ۹۶

عصر بازار- کارشناسان می‌گویند قیمت نفت در بودجه ۹۶ باید کمتر از ۴۰ دلار برای هر بشکه باشد.

نفت زیر۴۰ دلاری در بودجه ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فرهیختگان، رقمی که در نگاه اول و با توجه به برخی رخدادهایی که خوشبینی را به بازار نفت بازگردانده، ممکن است کمی دور از ذهن باشد؛ اما به نظر می‌رسد این خوشبینی‌ها فقط یک روی سکه بازار نفت است. خیلی‌ها بر این باورند که نشست آتی اوپک و احتمال رسیدن به توافق درباره فریز نفتی که ممکن است به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منتج شود، کار بودجه‌بندی کشورهای تولیدکننده نفت را آسان‌ کرده است. پپشتر علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد عنوان کرده بود که «قیمت نفت بین 40 تا 45 دلار در بودجه سال آینده منطقی است.»  اما دیدگاه دیگر این است که فریز نفتی ممکن است به زیان کشورهای عضو اوپک باشد. آنجا که به تازگی فیث بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفته است: «اگر اوپک در نشست هفته آینده توافق کند که تولید خود را محدود سازد، قیمت نفت ممکن است به 60 دلار برسد و شاهد جهش در تولید جهانی نفت به‌ویژه نفت شیل آمریکا باشیم. اما این افزایش تولید ممکن است موجب وارد آمدن فشار مجدد بر قیمت‌ها در طی 9 ماه تا یک سال آینده شود.»

    آشفته‌بازار نفت

    برخی دیگر از کارشناسان مانند محمود خاقانی کارشناس اقتصاد انرژی که معتقد است قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده باید کمتر از 40 دلار باشد، شرایط این روزهای بازار نفت را «آشفته بازار» توصیف کرده‌اند. او می‌گوید: «در حال حاضر اوپک به جایی نرسیده است و عربستان در تصمیم‌گیری سرگردان است. از طرف دیگر رکود در بازار اروپا همچنان ادامه دارد و ارزش یورو هم رو به کاهش است. به‌طوری که کشورهایی مانند اسپانیا، یونان و پرتقال در لب پرتگاه اعلام ناتوانی در انجام تعهدات مالی خود هستند.»

    به گفته خاقانی «شرایط نامعلوم وسیعی اروپا و آسیا را فراگرفته است و سرمایه‌ها نمی‌دانند می‌خواهند چه کنند. در چنین بحرانی طبیعی است که قیمت نفت در بازار را شایعه‌سازان و دلالان بالا و پایین می‌برند؛ اما بیشتر از میزانی که در حال حاضر وجود دارد.»

    مدیرکل امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در دولت‌های هشتم و نهم بر این باور است که «فقدان ثبات در بازار که ناشی از دستکاری و بازی با قیمت‌هاست، سبب شده اوپک نتواند به توافق برسد و از طرف دیگر این شرایط اجازه نمی‌دهد کشورهای تولیدکننده بتوانند به درستی بودجه‌بندی کنند.» او گفته است: «در صورتی که قیمت نفت در بودجه بالاتر از محدوده 40 دلار تعیین شود، هزینه‌هایی برای این رقم محقق می‌شود؛ اما درآمدها ممکن است محقق نشود. نکته مهم‌تر این است که بسیاری از کارشناسان معتقدند در سال 2017 قیمت نفت به کمتر از 30 دلار خواهد رسید.»

    طبق اعلام محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار شده است لایحه بودجه سال 96، 15آذر ماه تقدیم مجلس شود. با این حال به نظر می‌رسد نشست دهم آذر اوپک و تصمیم‌هایی که در این نشست گرفته می‌شود، نقش تعیین‌کننده‌ای در بودجه سال آینده دارد.

    برچسب ها