عصر خودرو

نشست اوپک با غیرعضوها برای تقویت قیمت نفت لغو شد

عصر بازار- نشست وزرای عضو اوپک با تولید کنندگان غیر عضو از جمله روسیه که قرار بود دوشنبه برگزار شود به دلیل انصراف عربستان از شرکت در این نشست لغو شد.

نشست اوپک با غیرعضوها برای تقویت قیمت نفت لغو شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که اختلافات در مورد میزان سهم هر کشور از کاهش تولید اوپک در آستانه نشست مهم اوپک همچنان به قوت خود باقیست، عربستان اعلام کرده که در مذاکرات برنامه ریزی شده با کشورهای غیر عضو اوپک از جمله روسیه شرکت نخواهد کرد.
    مقامات اوپک قرار بود روز دوشنبه یعنی 2 روز قبل از نشست وزرای عضو اوپک با تولید کنندگان غیر عضو از جمله روسیه دیدار کنند. اما پس ازآنکه عربستان تصمیم گرفت در این نشست شرکت نکند، کل نشست لغو شد.
    دو مقام آگاه که نخواستند نامشان فاش شود گفتند، در مقابل، اوپک خواهان برگزاری یک نشست داخلی دیگر شده تا بلکه بتواند اختلافات داخلی خود و به ویژه مشارکت ایران و عراق در کاهش تولید را حل کند. یکی  از این منابع گفت، عربستان می خواهد قبل از رایزنی ها با تولید کنندگان دیگر نظیر روسیه، اول توافق در درون اوپک به دست آید.
    این عقب نشینی نشان می دهد که عربستان همچنان با دو رقیب بزرگ خاورمیانه ای خود یعنی ایران و عراق اختلاف نظر دارد. ایران اصرار دارد که تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها برساند، در حالی که مشخص نیست که آیا عراق هنوز مخالف برآوردهای اوپک از تولید نفت این کشور است که قرار است مبنای اصلی کاهش تولید باشد یا نه. در حالی که کمتر از یک هفته تا نشست مهم وزرای کشورهای عضو اوپک باقی مانده، خودداری تنها یک تولید کننده تاثیر گذاری از مشارکت در این طرح می تواند کل توافق به دست آمده در ماه سپتامبر را با شکست مواجه کند.
    عبدالصمد العوضی،  یکی از مقامات سابق کویت در اوپک گفت: «کل توافق الجزایر از همان ابتدا واضح و روشن نبود و رویکرد آنها موکول کردن جزئیات به آینده بود.» 2 ماه پس از توافق اولیه «رهبران اوپک سردرگم هستند و اعضای موسس سازمان نمی توانند اختلافاتشان را حل کنند، اما آنها می خواهند به توافقی با غیر اوپکی ها هم برسند. این یک کار دشوار است.»

    برچسب ها