عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس:

سامانه معاملاتی جدید با بهار می آید

نامک همچنان برقرار خواهد بود

عصر بازار- مدیرعامل فرابورس ایران، انتقال دانش و فناوری را در قرارداد به روز رسانی سامانه معاملاتی بورس ایران از سوی شرکت فرانسوی آتوس، مهمترین ویژگی آن برشمرد .

سامانه معاملاتی جدید با بهار می آید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امیرهامونی گفت: اگرچه این سامانه در بورس های کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مورد استفاده قرار گرفته، اما در آنجا موضوع انتقال فناوری در میان نبوده است ؛ در حالی که در قرارداد جدید با ایران، همکاران مدیریت فناوری سازمان بورس و همین طور بورس تهران و فرابورس، تمام آموزش های لازم را برای انتقال دانش و  ارتقای این سامانه خواهند دید.

    وی همچنین با بیان اینکه فاصله حدود 2 ساله برای راه اندازی این سیستم به حدود 6 تا 8 ماه  کاهش پیدا کرده است، افزود: این نیز از دیگر ویژگی های بسیار مثبت قرارداد با شرکت آتوس فرانسه است؛ به نحوی که تا اواخر امسال نسخه آزمایشی سامانه معاملاتی بورس ایران  راه اندازی می شود و نهایتا تا آخر بهار آینده جایگزین نسخه قبلی می شود.
    هامونی اظهار داشت: سامانه معاملاتی که از قبل یعنی در سال 2005 در بورس تهران و فرابورس راه اندازی شد، سامانه ای بود که تکنولوژی بورس فرانسه را ارائه می کرد و این قرارداد هم در راستای همان قرارداد یک دهه پیش است.
    مدیرعامل فرابورس ایران با برشمردن برخی دیگر از ویژگی های سامانه معاملاتی بورس ایران گفت: الان نسخه جدید این نرم افزار دارد ارائه می شود. منتهی این سامانه فقط سامانه سهام است و سامانه اوراق مشتقه نیست و امید می رود مشکلات نرم افزاری که در بازار به وجود آمده، با این نرم افزار که نسخه 2015 است، برطرف شود.

    وی در پاسخ به این سوال که کمبودها و اشکالات احتمالی بیشتر در کدام بخش بوده است، گفت: بیشتر نواقص مربوط به سفارش های انبوهی بود که در یک زمان خاص وارد سامانه می شد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می داد که با تکنولوژی جدید، مدیریت ترافیک سفارش ها به خوبی انجام خواهد شد.

    مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: البته این قرارداد، قرارداد بلندمدتی که بخواهد تمام نیازهای روزافزون را پوشش دهد، نیست؛ اما معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار راهکارهای بلندمدت را نیز با تیمی که تجهیز کرده اند بررسی می کنند تا همه نیازها را در بخش سهام، اوراق بدهی، بازار بدهی و اوراق بازار مشتقات برطرف کنند.

    به گفته هامونی، سهامداران و مجموعه بازار و فعالان بازار می توانند از سامانه جدید استفاده کنند اما این نسخه نسخه ای نیست که سامانه کارگزاری را به معاملات وصل کند. چون کارگزاران سامانه خاص خود را دارند و نامک کماکان برقرار خواهد بود .

    گفتنی است: به تازگی همزمان با سفر دوم کارشناسان شرکت آتوس به ایران، تفاهم نامه بروز رسانی پایگاه داده‌ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت آتوس به امضا رسید.

    شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی آتوس پس از شرکت IBM GLOBAL ، دومین شرکت فناوری اطلاعات اروپاست.

    برچسب ها