عصر خودرو

شاخص دلار در اوج ۱۴ ساله ماند

اختلاف طلایی در قعر ۹ ماهه

عصر بازار- در هفته‌ای که قدرت نمایی دلار ایالات متحده ادامه داشت، اونس طلا به کانال ۱۱۰۰ دلار سقوط کرد. اونس طلا که آخرین هفته کامل نوامبر را با بهای ۱۲۰۷ دلار آغاز کرده بود، روز جمعه به قیمت ۱۱۸۴ دلار رسید تا در ۵ روز کاری گذشته حدود ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.

اختلاف طلایی در قعر ۹ ماهه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این روند افت باعث شده سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه افت قیمت‌ها را در هفته جدید کاری داشته باشند، اما ثبت کمترین قیمت‌ها در حدود 9 ماه گذشته موجب شده کارشناسان حرفه‌ای به جهش اصلاحی قیمت‌ها نظر داشته باشند.

     

    آخر نوامبر

    هنوز چند روز از ماه نوامبر مانده، اما هفته گذشته، آخرین هفته کامل ماه یازدهم میلادی بود. اونس طلا در این هفته 23 دلار ارزان شد. شاخص دلار که دو هفته پیش روی عدد 21/ 101 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 05/ 101 واحد پایین آمد. به این ترتیب، اونس طلا در اولین روز هفته میلادی تا بهای 1214 دلار بالا آمد. علاوه‌بر کمک روند دلار به طلا، شناسایی سود و توقف موقعیت فروش برخی معامله‌گران در پی فشار فروش پیش از آن هم به فلز زرد کمک کرد. رشد از کف 9 ماهه باعث شد اونس تا بهای 1221 دلار هم اوج بگیرد، اما این اوج روزانه پایدار نبود. روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا تحت فشار سیاسی-اقتصادی بودند؛ اما با باز شدن بازارهای آمریکای شمالی، شاخص‌های بورس رشد کردند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یابد. بازارهای سهام آمریکا در این روز رکوردزنی‌های تازه‌ای را تجربه کردند. همزمان با افت شاخص دلار از اوج 13 ساله به‌دلیل عقب‌نشینی اصلاحی بازار، بهای نفت خام هم روز دوشنبه به طرز قابل‌توجهی رشد کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزات گرانبها به نفع فلز زرد کار کرده باشند. نفت خام روز دوشنبه به اوج 3 هفته‌ای رفت. روز دوشنبه یک خبر دیگر نیز به طلا کمک کرد و آن حمایت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین از به وجود آمدن یک منطقه تجارت آزاد در آسیا بود.

    اونس طلا روز سه‌شنبه با 2 دلار افت روبه‌رو شد، درحالی‌که ابتدا رشد را تجربه کرده بود. اونس ابتدا تحت‌تاثیر شناسایی سود و پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران با رشد مواجه شد، اما بعد تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار از کف روزانه فشار را تجربه کرد. یک عامل مهم دیگر فشار بر طلا در نیمه دوم روز سه‌شنبه، رشد شاخص‌های سهام آمریکا بود که دوباره رکوردزنی کرد. با وجود اثرگذاری عوامل مختلف در این روز، بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل انتظار برای انتشار صورت‌جلسه چهارشنبه معامله نکردند. دلیل دیگر افت معاملات نزدیک شدن به تعطیلی روز پنج‌شنبه به مناسبت «روز شکرگزاری» بود. تعطیلی این روز بازارهای آمریکا را به یکی از سردترین روزهای کاری سال می‌برد. روز سه‌شنبه یک عامل حمایتی مهم از طلا مشغول اثرگذاری بود: رشد بهای نفت خام تا اوج 3 هفته‌ای که آن هم به طلا کمک کرد از کف روزانه بالا بیاید.

     

    روز سقوط

    اما چهارشنبه روز سقوط به کانال پایین‌تر بود. قیمت نهایی اونس در سومین روز کاری 1188 دلار شد. طلا روز چهارشنبه تحت فشار جزئیات صورت‌جلسه نشست نوامبر بانک مرکزی آمریکا و قدرت دلار و همچنین گزارش میزان سفارش کالاهای بادوام بود، اما یک عامل فنی مهم نیز روند آن را به طرز قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار داد. اونس در برخی از مقاطع هفته گذشته به مرز 1200 دلار نزدیک شده بود و این مرز به‌عنوان مرز حمایتی عمده‌ای قرار گرفته بود. با وجود این، دوشنبه این مرز شکست تا دست کاهشی‌های بازار باز شود. گزارش کالاهای بادوام، علاوه‌بر طلا، ارزها و اوراق قرضه را هم تحت تاثیر قرار داد. بر اساس این گزارش، میزان سفارش‌ کالاهای بادوام آمریکا در ماه اکتبر 8/ 4 درصد افزایش داشته است، رقمی که بسیار بهتر از انتظارها بود. این داده احتمال انقباض پولی در آمریکا را تشدید می‌کند. به همین دلیل بود که متن مذاکرات نشست قبلی کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکا چندان بازارها را تکان نداد. این صورت‌جلسه نشان می‌دهد اعضای کمیته در کل از روند احیای اقتصاد ایالات متحده راضی هستند و از رشد نرخ‌های بهره در نشست دسامبر حمایت می‌کنند. چهارشنبه بازارهای سهام آمریکا شاهد سودگیری معامله‌گران بودند. خبر دیگر اینکه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات طلا در هند برای مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی. روند اول به نفع طلا و خبر دوم علیه طلا کار کردند. همزمان نفت خام اندکی تضعیف شد تا عامل کاهشی دیگری هم در بازار طلا وجود داشته باشد.

    ناسپاسی شکرگزاری

    روز پنج‌شنبه، بازار نیویورک که از مهم‌ترین بازارهای معامله طلا در جهان است به مناسبت روز شکرگزاری تعطیل بود، اما در بازارهای فعال، طلا بیشتر تضعیف شد. اونس در این روز روی قیمت 1179 دلار ایستاد. قیمت شروع به‌کار بازارهای جهانی در روز جمعه بالاتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود چراکه رسیدن قیمت‌ها به کف 5/ 9 ماهه، خریدها را افزایش داده بود، با این حال، صبح روز جمعه، شاخص دلار همچنان بالای مرز 101 واحد نوسان می‌کرد. شاخص دلار در نهایت روی عدد 49/ 101 ایستاد که نزدیک اوج 14 ساله بود. از جمله کالاهای تحت فشار دلار، نفت بود که بهای آن روز جمعه افت کرد. علاوه‌بر دلار، کاهش واردات چین و افزایش عرضه عربستان هم عامل افت یک درصدی روز جمعه طلای سیاه بودند. طلا گرچه صبح جمعه برای رشد تقلا می‌کرد، اما معامله‌گران این کالا نیز می‌دانند که در میانه دسامبر که نشست فدرال رزرو برگزار شود، روزهای سختی در پیش خواهند داشت. موسسه مالی «کامرزبانک» جمعه اعلام کرد که با شکسته شدن سطح حمایتی 1179 دلاری، سطح حمایتی بعدی 1130 دلار خواهد بود. البته این مرز در هفته گذشته نشکست.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    روند هفته گذشته حالا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را دچار اختلاف کرده است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 15 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 60 درصد پاسخ دهندگان، جهش اصلاحی طلا را در هفته جدید کاری که از دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 20 درصد نیز انتظار تضعیف طلا را مطرح کرده‌اند. همین تعداد نیز نظری خنثی داشته‌اند. از آن سو در نظرسنجی از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نگرش کارشناسان خرد است، 766 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 232 نفر معادل 30 درصد، افزایش و 428 نفر معادل 56 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 106 نفر معادل 14 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. برای آگاهی از رویدادها و داده‌هایی که ممکن است روند هفته جدید کاری را تحت‌تاثیر قرار دهند، جدول زیر را مشاهده کنید.

    برچسب ها