عصر خودرو

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

ایران درآمدهای نفتی خود را دریافت می کند

عصر بازار- وزیر نفت گفت: ایران پول فروش نفت خود را دریافت می کند و اکنون وجوه ناشی از فروش نفت نیست که در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار نگرفته باشد.

ایران درآمدهای نفتی خود را دریافت می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه عصرگاه شنبه در جمع خبرنگاران درباره دریافت درآمدهای نفتی ایران افزود: پول بلوکه شده ناشی از صادرات نفت وجود ندارد.
    وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دریافت بدهی ایران از شرکت «بریتیش پترولیوم» انگلیس ناشی از شراکت در میدان «رهام» در شمال اروپا گفت: این مساله مربوط به شرکت نیکو است و از میزان آن اطلاعاتی ندارم.
    به گزارش ایرنا، میدان گازی رهام نزدیک شهر «آبردین» در سواحل اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد که 50 درصد سهم این میدان برای ایران و نیم دیگر در اختیار شرکت بریتیش پترولیوم است.

    ** دلیل انحلال شرکت ملی صادرات گاز
    زنگنه همچنین درباره انحلال شرکت ملی صادرات گاز اعلام کرد: شرکت ملی صادرات گاز منحل می شود و در زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران قرار می گیرد.
    وی ادامه داد: در نظر داشتند این شرکت را خصوصی کنند اما خصوصی کردن آن معنا ندارد؛ بنابراین این تصمیم گرفته شد.
    وزیر نفت درباره تداخل احتمالی در وظایف با شرکت ملی گاز در بحث صادرات گفت: در این زمینه تقسیم وظایف می شود و صادرات گاز با لوله جزو وظایف شرکت ملی گاز قرار می گیرد.
    وی درباره کاهش صادرات گاز ترکمنستان به ایران نیز اعلام کرد: این کشور صادرات خود را کاهش داده که البته پیش از روزهای اخیر بوده است.
    به گزارش ایرنا، صادرات گاز ایران در نیمه نخست امسال به مرز چهار میلیارد مترمکعب رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 3.4 درصد افزایش نشان می دهد.
    اول آذرماه نیز معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار شرکت سرمایه گذاری غدیر (وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) گفت: بر اساس توافق با شرکت های گاز جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، قرار است روزانه پنج میلیون مترمکعب سوآپ گاز از طریق ایران بین دو کشور انتقال یابد که این اقدام یک هزار میلیارد ریال درآمدزایی خالص برای تهران در پی دارد.
    «منصور کنعانی» اضافه کرد: قرار است سال آینده، حجم سواپ گاز ترکمنستان به آذربایجان توسط ایران به هفت میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
    بر اساس طرحی دیگر، قرار است گاز روسیه نیز از طریق ایران به بازارهای مصرف در منطقه خلیج فارس سواپ شود که مذاکرات مربوط به آن هنوز نهایی نشده است.
    افزون بر سواپ گاز، ایران طرح هایی را نیز برای سواپ نفت در دست اجرا دارد تا با فراهم آوردن زیرساخت ها و حل مشکلات بین المللی، ظرفیت سوآپ و انتقال نفت خام همسایگان شمالی به مبادی مصرف را به 2 میلیون و 500 هزار بنفت خام در روز برساند.

    برچسب ها