عصر خودرو

نشانه‌های جدید رونق در بازارهای فولادی

عصر بازار- رونق نسبی بازار فولاد را می‌توان در نوسان آرام قیمت‌های جهانی جست‌وجو کرد که نشان‌دهنده تحریک این بازار از سمت عرضه و تقاضاست. کاهش ۶/ ۰ درصدی استفاده از ظرفیت نصب شده صنعت فولاد در ماه اکتبر در مقایسه با ماه پیش از آن در کنار افزایش نسبی بهای فولاد در هفته‌های اخیر و همین‌طور افزایش بهای مواد اولیه تولید فولاد را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای این بازار به شمار آورد که چهره اصلی این صنعت را نشان می‌دهد. این در حالی است که حجم تولید فولاد خام در کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد در ماه اکتبر به نسبت سال قبل از آن ۳/ ۳ درصد افزایش یافته است.

نشانه‌های جدید رونق در بازارهای فولادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، افزایش قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در هفته‌های اخیر هرچند که با کاهش قیمت‌ها در روزهای گذشته همراه شد، ولی باز هم بهای این مواد اولیه در بازارهای جهانی در سطوح بالایی قرار گرفته است. همین رخداد کافی بود تا قیمت تمام شده فولاد افزایش یابد و شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده این کالا نیز به فکر افزایش قیمت‌ها در زیرمجموعه‌های صنعت فولاد بیفتند. البته با توجه به رکود نسبی بازار فولاد و ضعف تقاضا همچنین نگرانی از ادامه وضعیت نه چندان مطلوب تقاضا، شاید برای بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ مخصوصا در نیمه غربی جهان یعنی قاره‌های اروپا و آمریکا، راه دیگری جز کاهش عرضه باقی نمانده و همین رخداد هرچند که این بار با پوشش گسترده رسانه‌ای در سطح رسانه‌های برتر اقتصادی در جهان همراه نبود، ولی باز هم به رشد قیمت‌ها در برخی از کشورها منجر شد.

    هم‌اکنون بهای غالب مصنوعات فولادی از شمش فولاد تا ورق نورد گرم در مسیر رشد قرار گرفته که در صورت ادامه وضعیت فعلی با عقب‌نشینی عرضه‌ها، می‌توان به ادامه رشد قیمت‌ها امیدوار بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به موجودی بالای انبارها در کارخانه‌های چینی، این بخش از تولیدکنندگان هرچند که بالاجبار از تمامی ظرفیت تولید خود استفاده نمی‌کنند، ولی باز هم موجودی انبارها باعث نشده است که حجم عرضه فولاد چینی به بازارهای داخلی و جهانی کاهش یابد حتی با توجه به رشد نسبی قیمت‌ها، شاهد افزایش حجم محموله‌های صادراتی چینی به بازارهای جهانی با محوریت شرق آسیا بوده‌ایم که باعث شد تا بهای ورق نورد گرم چینی تا حدودی کاهش یابد. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت‌ها در برخی بازارهای داخلی در کشورهای مختلف، هنوز میل به خرید در بازارهای وارداتی کشورهایی همچون منطقه خلیج فارس وجود دارد.

    در کنار موارد فوق باید به این نکته نیز اشاره کرد که در بازار فولاد در کل شاهد رشد حجم تولید به نسبت سال قبل از آن هستیم ولی برخی از کشورهای مهم با کاهش حجم تولید رو‌به‌رو شده‌اند که تا حدودی از این بازار حمایت می‌کند. باید به صراحت عنوان داشت که افزایش قیمت مواد اولیه و رشد هزینه تولید تاکنون مهم‌ترین سیگنال افزایشی بازار بوده و البته در رتبه بعدی نیز کاهش حجم تولید به حمایت از بازار برخاسته است. با توجه به تمامی موارد فوق در کنار روند افزایشی قیمت فولاد در بازارهای جهانی می‌توان به دورنمای بهای این کالا باز هم خوش‌بین بود، هرچند که به صراحت نمی‌توان درخصوص رفتار آتی فولادسازان چینی اظهارنظر قاطعی داشت. این در حالی است که برخی اخبار از بهبود تقاضای فولاد چین خبر می‌دهد، ولی باید به این نکته نیز اشاره داشت که هم اکنون بازار مسکن این کشور حالتی حباب‌گونه به خود گرفته و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های عمرانی چین می‌تواند به برخی نگرانی‌ها دامن بزند، اگرچه در کوتاه‌مدت و میان مدت می‌تواند به ابزاری حمایتی برای قیمت فولاد تبدیل شود.

    به گزارش بلومبرگ؛ موسسه فیچ برای بازار جهانی فولاد در سال آینده ثبات نسبی تقاضا را برآورد کرد که البته آنگونه که این موسسه ادعا کرده است، قیمت مواد اولیه نسبتا پایین بوده و ارزش یوآن چین هم نسبتا تضعیف شده است، بنابراین قیمت‌ها در بازار فولاد نیز از ثبات نسبی برخوردار خواهد بود. به نظر می‌رسد که ادعای این موسسه را باید با نگاهی انتقادی نگریست؛ زیرا نه قیمت زغال سنگ چندان پایین بوده و نه سنگ‌آهن به سطوح ضعیف پیشین باز‌خواهد گشت. این در حالی است که قیمت نفت نیز میل به افزایش دارد که تمامی این موارد در نهایت پتانسیل‌های رشد قیمتی را برای فولاد رقم خواهد زد. البته این موسسه به این نکته نیز اشاره کرده است که حجم صادرات چین در سال آینده به رقمی نزدیک به 100 میلیون تن خواهد رسید که از یکسو رقم بسیار بالایی به شمار آمده و از سوی دیگر به روزهای اوج خود یعنی سال 2015 با صادرات 4/ 112 میلیون تن نیز نزدیک خواهد شد.

    آخرین آمار تولید فولاد خام به گزارش انجمن فولاد جهانی

    انجمن فولاد جهانی در 65 کشور عضو آخرین آمارهای تولید فولاد خام را در ماه اکتبر منتشر کرد. در این گزارش حجم تولید فولاد خام در جهان در ماه اکتبر 5/ 136 میلیون تن برآورد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3/ 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. حجم تولید فولاد خام در چین در 5/ 68 میلیون تن بوده که در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل از افزایش 4 درصدی حجم تولید حکایت می‌کند. این در حالی است که در همین وضعیت شاهد هستیم که حجم تولید فولاد در آلمان 7/ 3 درصد کاهش داشته، همچنین آمریکا با عقب‌نشینی 5/ 2 درصدی و اوکراین با کاهش 1/ 6 درصد و همچنین برزیل و کره جنوبی با عقب‌نشینی 8/ 8 و 1/ 2درصدی حجم تولید فولاد خام رو به رو بوده‌اند. از سوی دیگر افزایش 3/ 12 درصدی حجم تولید فولاد خام در هند، رشد 6/ 8 درصدی تولید در ترکیه و افزایش 9/ 23 درصدی تولید فولاد خام در ایران نیز از رخدادهای مهم صنعت فولاد به شمار می‌آید. همین موارد نشان می‌دهد که وضعیت تقاضا در بازار داخلی هر کشور، سیگنال مهمی برای حجم تولید آن کشور محسوب شده که نشان‌دهنده تلاش کشورها برای حفظ بازارهای داخلی خودشان است. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت نصب شده در اکتبر سال جاری در مجموع اعضا 6/ 69 درصد بوده که به نسبت مدت مشابه در سال قبل 4/ 1 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت نصب شده در ماه اکتبر در مقایسه با ماه سپتامبر سال جاری 6/ 0 درصد کاهش یافته که خود نشان‌دهنده عقب‌نشینی تولید در ماه اکتبر به شمار می‌آید.

    برچسب ها