عصر خودرو

گزارش هفتگی بازار آتی؛

دلار یک تنه در مقابل اونس جهانی ایستاد

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی هفته اخیر در بورس کالای ایران به ۲۹ هزار و ۵۳۰ قرارداد و ارزش آن به بیش از۳ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال رسید.

دلار یک تنه در مقابل اونس جهانی ایستاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، معاملات سکه در بازار نقدی و آتی سکه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که قیمت ها به دلیل افت بهای اونس روند نزولی در پیش گرفته بودند، اما این در شرایطی است که افزایش بهای دلار اهرمی برای تعادل قیمت سکه محسوب می شد.

    از آنجا که دلار روند صعودی را که از شنبه هفته گذشته آغاز شده حفظ کرده بود به نوعی اهرم اصلاحی برای بازار سکه بود، اهرمی که در زمان‌های کاهشی روند بازار آتی سکه و طلای جهانی از آن استفاده می‌شود.

    به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با 20 هزار و 411 قرارداد به معاملات تحویل شهریور ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از2 هزار و 411 میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال جاری با 5 هزار و 968 قرارداد و ارزش بیش 696 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل دی ماه نیز با حجم یک هزار و 559 قرارداد و به ارزش بیش 174 میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

    سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی نیز با 873 هزار قرارداد و ارزش بیش از 100 میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه اسفند ماه با یک هزار و 804 قرارداد به ارزش بیش از 91 میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

    تکروی سررسید اردیبهشت

    سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر هزار و 200 دلار دلیل اصلی افت سکه  طی هفته گذشته بود، هرچند که افزایش قیمت دلار مانع از کاهش بیشتر آن شد. همچنین با افت روز پنج‌شنبه، سکه در اولین هفته آذرماه 3دهم درصد از ارزش خود را از دست داد تا میزان افت آن کمی کاهش پیدا کند. سکه در آخرین هفته آبان ماه حدود یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

    بر این اساس قرارداد تحویل دی  با قیمت یک میلیون و 115 هزار تومان معامله شد و افت0/1 درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و 130هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش0/07 درصدی نسبت به پنجشنبه گذشته رو به رو شد. این در شرایطی است که سکه سررسید اردیبهشت ماه با افت 0/017 درصدی با قیمت یک میلیون و147هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 164 هزار تومان، کاهش 0/07 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور ماه سال آتی با قیمت یک میلیون و 182 هزار تومانی معامله شد و 0/15 درصد افت قیمت را در این روز تجربه کرد.

    برچسب ها