عصر خودرو

سلطانی نژاد در مراسم امضای تفاهمنامه با کمیسیون صنایع اتاق ایران:

موانع ورود فعالان اقتصادی به بورس کالا برطرف می شود

عصر بازار- در حال حاضر مهم ترین سوال این است که آیا موانعی برای ورود فعالان اقتصادی به بورس کالا وجود دارد یا خیر که این دغدغه ناشی از فعالیت سال های ابتدایی بورس کالاست که در ذهن آنها اثر گذاشته است؛ اما براساس اقدامات انجام شده این موارد کاملا برطرف شده یا با تعامل بیشتر رفع خواهد شد.

موانع ورود فعالان اقتصادی به بورس کالا برطرف می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، تفاهمنامه همکاری بین شرکت بورس کالای ایران و کمیسون صنایع اتاق بازرگانی, صنایع و معادن و کشاورزی ایران امضا شد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان این بورس با کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: بورس کالا بستری را فراهم کرده است تا فعالان صنعت و تجارت بتوانند به شیوه ای کارآمد و هدفمند، نقش آفرینی کنند به این ترتیب هر چه تعامل بورس کالا با فعالان اقتصادی بیشتر باشد، اثرات مثبت تر و مطلوب تری در اقتصاد ملی خواهیم داشت.

    حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه بورس کالا مدعی است می تواند زیرساخت های انجام معاملات به صورت مدرن و کارآمد را برای فعالان اقتصادی فراهم کند، افزود: امروز کشور ما در بسیاری از کالاها دارای مزیت است و پتانسیل تبدیل شدن ایران به مرجع قیمتی در منطقه وجود دارد در این بین بورس کالای ایران در صدد نقش آفرینی بیشتر در حوزه صادرات و تاثیرگذاری در بازارهای منطقه ای است تا ایران از کانال بورس کالا بتواند به مرجع قیمتی برخی کالاها تبدیل شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: باید از مکانیسم قیمت گذاری دولتی به سمت قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا حرکت کنیم که در این راستا اتاق بازرگانی ایران می تواند برای رسیدن به این مهم در اقتصاد ایران یاری دهنده باشد؛ هر چه قیمت کالاهای بیشتری براساس سیاست عرضه و تقاضا تعیین شود، بورس کالا در حوزه قمیت گذاری و ارائه برنامه برای سیاست گذاران موثرتر عمل خواهد کرد. با اشاره به اینکه  بورس کالا به بهود سیاست کذاری، کاهش هزینه های معاملات و کشف واقعی قیمت کمک کند.

    سلطانی نژاد اظهار داشت: همچنین بورس کالا در حوزه بین المللی زیرساخت هایی را فراهم کرده است که گردش پول به حداقل برسد، برای تحقق این کار اگر عرضه های اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا صورت گیرد که بخشی از این عرضه ها می تواند به شیوه سلف و فوروارد انجام شود که در این صورت شاهد کشف اصولی قیمت ها، تامین نیاز مناسب بازار داخل و رفع دغدغه های واردکنندگان خواهیم بود؛ بررسی ها نشان می دهد که مکانیسم سلف و فوروارد بازارهای مالی دنیا را به مرجع کشف قیمت تبدیل کرده است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به به محورهای همکاری با کمیسیون صنایع اتاق ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مهم ترین سوال این است که آیا موانعی برای ورود فعالان اقتصادی به بورس کالا وجود دارد یا خیر که این دغدغه ناشی از فعالیت سال های ابتدایی بورس کالاست که در ذهن آنها اثر گذاشته و براساس اقدامات انجام شده این موارد کاملا برطرف شده و خواهد شد.

    وی تصریح کرد: همچنین تسهیل امکان تامین مالی فعالان اقتصادی از محورهای دیگر این همکاری است که بورس کالا می تواند در این زمینه کمک دست فعالان اقتصادی باشد به طوریکه تاکنون بیش از 3000 میلیارد تومان تامین مالی برای بنگاه های مختلف از طریق بورس صورت گرفته و این روند تامین مالی در حال گسترش است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: تدابیری برای جلوگیری از دامپینگ قیمتی و همچنین ارتباط با بورس های کالایی دنیا و قرار گرفتن تابلوهای معاملاتی بورس های دنیا در تالار بورس کالای ایران به منظور رصد و امکان برقراری معاملات بین بورسی از دیگر اهداف بورس کالاست که کمیسیون صنایع اتاق ایران می تواند شرایط را برای تحقق هرچه سریعتر این اهداف مهیا کند.

    براساس این گزارش، از مهمترین محورهای این تفاهم نامه می توان به بررسی و رفع موانع احتمالی ورود فعالان اقتصادی به بورس کالای ایران، تسهیل امکان تامین مالی از طریق بورس کالا، هدایت و عرضه اولیه واردات محصولات پذیرش شده در بورس جهت کشف قیمت منصفانه و جلوگیری از دامپینگ قیمتی، حمایت از صادرات از طریق بستر سازی برای مرجع قیمتی شدن ایران در کالاهای دارای مزیت، فراهم کردن زمینه مبادلات اطلاعاتی کالاها در راستای هدایت تصمیم گیران به استفاده از اطلاعات بهنگام اشاره کرد.
    همچنین مدت این تفاهم نامه از تاریخ امضا لغایت 96/8/31 بوده و پس از انقضای مدت مذکور برای دوره های دو ساله با تایید طرفین قابل تمدید خواهد بود که براساس آن دو طرف موافقت می کنند کمیته ای مشترک به منظور تعامل بهتر تشکیل دهند. بر همین اساس کمیته متشکل از نماینده بورس با معرفی مدیرعامل بورس و نائب رئیس، مشاور و دبیر کمیسیون صنایع اتاق ایران با معرفی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خواهد بود که ماموریت کمیته، شناسایی و بررسی مشکلات احتمالی صنعت گران کل کشور در ورود به بورس و رایزنی برای برطرف نمودن مشکلات است.

    برچسب ها