عصر خودرو

بانک مرکزی گزارش داد؛

رشد ۲۱ درصدی معاملات مسکن تهران

عصر بازار- تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۵، به ۱۲.۵ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۱.۲ و ۴.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رشد ۲۱ درصدی معاملات مسکن تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال 1395 که برگرفته از «آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور» است، که توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است، نشان می‌دهد که در ماه مذکور تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 12.5 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 21.2 و 4.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    همچنین در ماه مورد نظر، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحدمسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران 44.1 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 درصد و 7.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    بر اساس این گزارش، در آبان ماه سال 95 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12459 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 4.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیل عمر بنا در آبان ماه سال 1395 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 52.2 درصدی، بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

    توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال 95 حاکی از آن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 16.4 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4، 2 و 14 به ترتیب با سهم 11.6، 9.3 و 6.3 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 72.9 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 4، 2، 14، 8، 10، 7، 15، 1، و 3) بوده  و 12 منطقه باقی مانده 27.1 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

    تحولات قیمت مسکن

    در آبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران 44.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.1 و 7.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 9 (معادل13.1 درصد) وکمترین رشد متوسط قیمت به منطقه 8(معادل0.7 درصد) تعلق دارد.

    در آبان ماه سال 95 از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 97.9 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 21.4 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

    برچسب ها