عصر خودرو

عضو انجمن سیمان خبر داد

شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان

عصر بازار- عضو انجمن سیمان با اشاره به بالابودن هزینه تولید سیمان در کارخانه‌های جدید نسبت به قدیمی به دلیل نصب فیلتر و تجهیزات جدیدتر،از شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان خبر داد و گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی فکری برای حل مشکل سیمانی‌ها کند.

شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی‌محمد بُد اظهار داشت: در حال حاضر حدود 70 کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که در شرایط رکودی فعلی نیازمند حمایت هستند.

    وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در زمینه صادرات سیمان به عراق، گفت: در وضعیتی که کارخانه‌های داخلی با رکود و نبود بازار روبه‌رو هستند، ستاد اقتصاد مقاومتی و مسئولان دولتی باید فکری برای حمایت از این صنعت کنند.

    وی با اشاره به شکل‌گیری رقابت منفی در بازار سیمان، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده سیمان برای کارخانه‌های جدید، بالاتر از کارخانه‌های قدیمی است زیرا کارخانه‌های قدیمی مشکل بازپرداخت تسهیلات را ندارند و در عین حال با وجود فرسودگی، از برق ارزان استفاده می‌کنند و آلودگی هوا را نیز به همراه دارند.

    بُد ادامه داد: کارخانه‌های جدید با سیستم‌های جدیدتر و دارای فیلترهایی برای کاهش آلودگی هستند، اما هزینه‌ این کار باعث شده تا قیمت تمام‌شده تولید آنها بالاتر از کارخانه‌های قدیمی باشد.

    به گفته وی، رقابت منفی باعث شده که برخی کارخانه‌ها، سیمان تولیدی خود را زیر قیمت کارخانه‌های دیگر بفروشند.

    بُد تصریح کرد: کارخانه‌های بخش خصوصی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود طوری عمل می‌کنند که کارگران 8 ماه از سال را کار می‌کنند و اضافه‌کاری آنها نگه داشته می‌شود و در 4 ماه بعدی پرداخت و بیمه آنها رد می‌شود.

    وی افزود: این در حالی است که کارخانه‌های وابسته به نهادهای دولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی و سازمان مستضعفان نمی‌توانند چنین کاری کنند و در نتیجه کارخانه‌های وابسته به بخش عمومی و دولتی صدمه می‌بینند که ستاد اقتصاد مقاومتی باید فکری به حال این کارخانه‌ها کند.

    این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به کاهش تولید سیمان در کشور در شرایط رکودی، گفت: با توجه به کاهش ساخت و ساز و رکود طرح‌های عمرانی در فصل زمستان، نگران بازار سیمان هستیم که وزیر صنعت و مسئولان ستاد اقتصاد مقاومتی باید برای حل مشکل این صنعت در زمستان چاره‌ای بیندیشند.

    برچسب ها