عصر خودرو

زنگنه خبر داد:

برگزاری مناقصات اکتشاف نفت و گاز

شرایط واگذاری قراردادهای اکتشافی

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به برگزاری مناقصه‌های جدید اکتشاف نفت و گاز در ایران، ضوابط و شرایط جدید امضای قراردادهای اکتشافی با شرکت‌های نفتی را در دوران پسابرجام تشریح کرد.

برگزاری مناقصات اکتشاف نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با آغاز برگزاری مناقصات توسعه میادین نفت و گاز ایران شامل فاز 12 پارس جنوبی، میدان نفتی آزادگان جنوبی، لایه نفتی پارس جنوبی و تعدادی از میادین مشترک نفتی در غرب کشور، به زودی دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران با برگزاری مناقصات بین‌المللی برگزار خواهد شد.

    بیژن زنگنه در تشریح برنامه جدید برگزاری مناقصات اکتشاف نفت و گاز ایران در دوران پسا برجام، گفت: اولویت بعدی فعالیت‌ها پس از برگزاری مناقصات توسعه میادین نفت و گاز، برگزاری مناقصه فعالیت‌های اکتشافی در کشور است.

    وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی مناطقی که تاکنون مطالعات و اکتشافی در آن انجام نگرفته، برای اکتشاف واگذار خواهد شد، تصریح کرد: در روش جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در کشور، توسعه میادین پس از انجام فرآیند اکتشافی به شرکت های کاشف واگذار خواهد شد.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه میزان پاداش فعالیت‌های اکتشافی هم در ابتدای امضای قرارداد تعیین و ابلاغ خواهد شد، بیان کرد: بر این اساس از همان ابتدا تکلیف کار مشخص بوده و این جریان فعالیت اکتشافات نفت و گاز در کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.

    بر اساس این گزارش، با صدور دستور انجام فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در پسابرجام، پیش بینی می‌شود به زودی دور جدید برگزاری مناقصات بین‌المللی اکتشاف نفت و گاز ایران با محوریت 13 بلوک جدید اکتشاف نفت و گاز به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های نفتی جهان انجام شود.

    بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران هم پیشتر بلوک کویر در مرکز ایران، مغان، سرخس در حوزه کوپه ‌داغ در شمال ‌شرق ایران، بلوک خلیج‌فارس، سیستان، تایباد، بلوک‌های تیماب ذهاب در لرستان، آبادان، تودج فارس، در حوزه زاگرس جنوبی و چهار بلوک اکتشاف و توسعه در دریای خزر را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرده بود.

    از این رو بلوک 24، 26 و 29 و بلوک سردار جنگل هم به منظور حفاری اکتشافی و توسعه در آبهای عمیق دریای خزر به شرکت‌های نفتی خارجی معرفی شده‌اند.

    در مجموع ایران قصد دارد در دوران پساتحریم علاوه بر امضای قراردادهای اکتشاف و توسعه، مناقصه طرح توسعه 29 میدان نفتی شامل 21 میدان در خشکی و 8 میدان دریایی را به شرکای خارجی و داخلی واگذار کند.

    برچسب ها