عصر خودرو

تحلیلگران اقتصادی:

قزاقستان کمترین نرخ رشد اقتصادی را در ۲ دهه اخیر داشته است

عصر بازار- تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند اقتصاد قزاقستان طی ۲۰ سال اخیر در میان کشورهای آسیای مرکزی، پایین‌ترین آهنگ رشد را داشته است.

قزاقستان کمترین نرخ رشد اقتصادی را در ۲ دهه اخیر داشته است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پایگاه اینترنتی «کا.پورتال.رو» نمودار شاخص اقتصاد کلان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را که در وب سایت رسمی کمیته آماری این کشورها منتشر شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

    بر این اساس، پیشتازی مطلق این نمودار از نظر رشد اقتصادی، مربوط به کشور نفت‌خیز آذربایجان بود که اقتصاد آن از سال 1995 رشدی 6 برابری داشته است.

    در جایگاه دوم رشد تولید ناخالصی داخلی در 20 سال اخیر، کشور ارمنستان با رشد بیش از 450 درصدی و در رتبه سوم، ازبکستان با رشد 350 درصدی می‌باشد.

    بر اساس این آمارها، تاجیکستان و قرقیزستان به ترتیب رشد 269 درصدی و 234 درصدی داشته‌اند و کمترین افزایش رشد ناخالص داخلی در 20 سال اخیر مربوط به روسیه (177 درصد)، مولداوی (173 درصد) و اوکراین (107 درصد) است.

    نکته قابل‌تأمل این است که قزاقستان با دارا بودن منابع نفت، زغال سنگ، گاز، فلزات کمیاب، صادرات غلات و غیره، نتوانست نرخ بالایی از رشد اقتصادی را ثبت نماید.

    با این وجود اگر آهنگ توسعه کشورهای جامعه همسود را در نظر بگیریم، رشد تولید ناخالص داخلی سالانه قزاقستان کاملا باثبات بوده و جهشی نداشته است.

    البته باید در نظر داشت، کشورهای قزاقستان و روسیه را نباید در این نمودار مطلقا در سطح پایین‌تری نسبت به دیگر کشورها بررسی کرد زیرا به عنوان مثال، به طور کلی اقتصاد روسیه 10 برابر از قزاقستان قوی‌تر و اقتصاد قزاقستان نیز بسیار قوی‌تر از اقتصاد کشور ارمنستان می‌باشد.

    بر اساس این گزارش، تقریبا همه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع سال 2016 را با شاخص‌های مثبت اقتصادی به پایان می‌برند.

    با این وجود، رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای جامعه همسود میزان 0.2 درصد از پیش‌بینی‌های انجام شده توسط نهادهای مالی بین‌المللی، عقب‌تر است.

    علاوه براین، در سال 2016 کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با وضعیت دشوار بین‌المللی و مشکلات داخلی نیز مواجه می‌باشند.

    کارشناشان اقتصادی معتقدند: بی‌ثباتی ژئوپولیتیکی، تداوم تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و پاسخ‌های ضدتحریمی این کشور، دسترسی محدود شرکت‌های روس به بازارهای سرمایه جهانی و سطح نسبتا بالای خروج سرمایه خالص بخش خصوصی برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی، بر بهبود فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در این منطقه تأثیر منفی می‌گذارد.

    به همین دلیل در اکثر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به جز روسیه، در سال 2016 رشد تولید ناخالص داخلی تقریبا نزدیک به پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود ضمن آنکه در نیمی از این کشورها زمینه کاهش آهنگ رشد اقتصادی در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.

    برچسب ها