عصر خودرو

پیشنهاد قیمت نفت بالاتر از ۴۰ دلار;

منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۹۶ فردا نهایی می‌شود

عصر بازار- منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۹۶ فردا توسط هیات وزیران بررسی و جمع بندی می‌شود و باید تا ۱۵ آذر از سوی دولت تقدیم مجلس شود.

منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۹۶ فردا نهایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، لایحه بودجه سال 96 کل کشور کمتر از 9 روز دیگر بعد از تصویب در هیأت وزیران و امضای رئیس جمهور به مجلس خواهد رفت.

    در حال حاضر نیز برخی از تبصره‌های این لایحه بودجه تصویب شده و تا پایان هفته نهایی می‌شود.

    محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش‌تر گفته بود که دولت لایحه بودجه سال آینده را به موقع و در مهلت قانونی 15 آذرماه به مجلس تقدیم خواهد کرد.

    یکی از چالش‌های موجود لایحه بودجه سال 96 مربوط به نحوه اجرای پیش‌فرض‌ها و مفروضات برنامه ششم توسعه خواهد بود،‌ زیرا هنوز لایحه این برنامه در مجلس تصویب و نهایی نشده است. با توجه به اینکه لایحه بودجه سال آینده باید برشی از این برنامه توسعه‌ای باشد، جزئیات و اهداف تعیین‌شده آن هم‌چنان با سؤالات و ابهامات روبرو است.

    براساس این گزارش ارقامی مانند قیمت نفت، سطح اتکا به درآمدهای نفتی، نرخ تسعیر ارز، میزان افزایش هزینه‌های جاری دولت، وضعیت حامل‌های انرژی،‌ درآمدهای مالیاتی و در نهایت منابع و مصارف بودجه حائز اهمیت است.

    در حال حاضر قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود 48 دلار تعیین شده و نرخ نفت اوپک نیز حدود 43 دلار است که البته برای کشورهای مختلف این قیمت متفاوت خواهد بود.

    در این راستا، وزیر اقتصاد عنوان کرده بود که قیمت نفت بین 40 تا 45 دلار در بودجه سال آینده منطقی است و براساس برآورد کارشناسان جهانی، بیش از آن خوش بینانه خواهد بود؛ هر چند قیمت‌های 50 تا 65 دلاری نیز مطرح است.

    با این وجود، یک مقام مسئول در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در حال حاضر عملکرد هفت ماهه بودجه سال جاری نشان می‌دهد، میانگین قیمت نفت فروخته شده بیش از 40 دلار است، تصریح کرد: برآورد اولیه برای تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده 40 دلار است، اما با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد قیمت نفت بیش از این رقم در بودجه پیش‌بینی شود.

    وی در مورد افزایش حقوق کارمندان دولت عنوان کرد: طبق بخشنامه ضوابط اجرایی بودجه، رقم افزایش 10 درصدی پیش‌بینی شده که هم‌چنان پابرجاست و تغییر نکرده است.

    این مقام مسئول تأکید می‌کند، هنوز منابع و ارقام لایحه بودجه سال 96 قطعی نشده و در جلسه روز یکشنبه هیأت وزیران، پیشنهادات بررسی و منابع و مصارف بودجه تصویب می‌شود.

    یکی دیگر از مباحث مربوط به لایحه بودجه، موضوع تعیین نرخ ارز محاسباتی بوده و با توجه به سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، هنوز تصویری از قیمت آن وجود ندارد.

    در حال حاضر براساس آمار بانک مرکزی نرخ دلار 3 هزار و 210 تومان تعیین شده است.

    کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمال دارد دولت برای اینکه علامت مثبت به بازار ارز بدهد، قیمت ارز محاسباتی سال آینده را پایین‌تر از قیمت کنونی تعیین کند و برخی دیگر نیز معتقدند دولت رقمی بالاتر از قیمت کنونی را پیشنهاد خواهد کرد.

    برچسب ها