عصر خودرو

آخرین وضعیت طراحی شاخص مسکن در بورس کالا;

ورود مسکن به بورس استارت خورد

عصر بازار- سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت مشاوران املاک با ورود مسکن به بازار بورس، قرار است بورس کالا شاخص قیمت مسکن را در نقاط مختلف شهر تعیین کند.

ورود مسکن به بورس استارت خورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طرح ورود مسکن به بازار بورس حدود یک سال پیش توسط مسوولان بورس کالا ارایه شد که مخالفت رییس اتحادیه مشاوران املاک را در پی داشت؛ زیرا عقبایی، رییس اتحادیه املاک معتقد بود مسکن کالایی ناهمگن است و به همین لحاظ قابلیت ورود به بورس را ندارد. از سوی دیگر موافقان بورسی شدن مسکن معتقد بودند ورود این کالا به بورس می‌تواند به شفافیت قیمت و معاملات بینجامد و انحصار را در این بازار از بین ببرد.

    به دنبال این واکنش‌ها ساز و کارهای همکاری دلالان مسکن با بورس کالا بررسی و طرح اولیه برای این منظور ارایه شده است. البته این طرح در فاز اول صرفا اجازه‌ی قیمت‌گذاری مسکن در بورس کالا را می‌دهد.

    در این خصوص رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالا خبر داد و گفت: بسترهای لازم برای طراحی شاخص قیمت مسکن در بورس کالای ایران وجود دارد و براساس مذاکرات انجام شده به زودی این شاخص برای نشان دادن میانگین قیمت مسکن در سطح کشور در بورس کالا طراحی می شود.

    حسام عقبایی درباره آخرین وضعیت طراحی شاخص مسکن در بورس کالا گفت: مذاکرات لازم برای طراحی شاخص مسکن با بورس کالای ایران که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن خواهد بود، انجام شده و به زودی این شاخص برای مسکن بر تابلوی بورس نقش می‌بندد.

    وی با بیان اینکه بورس کالا قصد ندارد به حوزه خرید و فروش مسکن وارد شود، افزود: مسکن یک کالای غیر همگن بوده و ارائه آن در بورس کالا امکانپذیر نیست اما بورس کالا در حوزه قیمت گذاری می تواند شاخص قیمت منطقه ای و شهری برای مسکن تعیین کند تا متوسط قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر برای مردم شفاف و روشن شود.

    عقبایی اظهار کرد: در این راستا مذاکراتی برای طراحی شاخص مسکن با بورس کالا صورت گرفته و کار عملیاتی و رسمی در حال کلید خوردن است که با توجه به وجود بسترهای لازم در بورس کالا، این شاخص به زودی طراحی می‌شود.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه جلسات مشترکی با مدیر عامل بورس کالا برگزار خواهد شد، به مزیت های طراحی شاخص مسکن اشاره کرد و گفت: معرفی و طراحی شاخص مسکن به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک، می‌تواند بازار مسکن را شفاف کرده و به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌ها و سیگنال های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد.

    برچسب ها