عصر خودرو

چراغ قرمز نفتی روشن شد

عصر بازار- چشم بازار نفت به نشست اوپک است؛ نشستی که قرار است برای سومین‌بار موضوع فریز نفتی را در دستور کار خود قرار دهد.

چراغ قرمز نفتی روشن شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق ،  تحلیلگران معتقدند اگر این نشست اخیر اوپک باز هم تصمیمی درست برای کاهش تولید یا فریز آن نگیرد، قطعا قیمت‌ها سقوط می‌کنند. حالا هم رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده حتی اگر قیمت نفت با کاهش موفق تولید ازسوی اوپک کاهش یابد، با افزایش مجدد عرضه نفت، قیمت‌ها ممکن است باز هم تضعیف شوند. بر همین ‌اساس است که حتی عراقی که گفته بود برای مقابله با داعش نمی‌تواند تولید خود را کاهش دهد، حالا عقب‌نشینی کرده و کاهش تولید را در دستور کار قرار داده است. از طرفی آخرین تلاش‌های اوپک برای اجرای توافق الجزایر و تقویت قیمت نفت روی ایران و کشورهای غیرعضوی نظیر روسیه متمرکز شده است. کارشناسان می‌گویند پیشنهاد روسیه برای فریز تولید در سطح فعلی، در صورت توافق اوپک، برای برخی از اعضای این سازمان به اندازه کافی جذاب نیست و آنها خواهان کاهش تولید روسیه هستند. از سویی خبرها حاکی از آن است که به گفته یک مقام آگاه، نورالدین بوترفا، وزیر انرژی الجزایر، روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد تا بتواند نظر ایران را به مشارکت در این توافق جلب کند.

    به گزارش بلومبرگ، فیث بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، گفت، اگر اوپک در نشست هفته آینده توافق کند که تولید خود را محدود کند، قیمت نفت ممکن است به 60 دلار برسد و شاهد جهش در تولید جهانی نفت به‌ویژه نفت شیل آمریکا باشیم. وی افزود، این افزایش تولید ممکن است موجب واردآمدن فشار مجدد بر قیمت‌ها در ٩ ماه تا یک سال آینده شود.

    بیرول افزود: «بسیاری انتظار دارند نتیجه نشست وین فریز یا کاهش تولید باشد... اما ما باید درمورد گام‌های بعدی پس از کاهش یا فریز احتمالی تولید نیز فکر کنیم». قیمت متوسط نفت در سال جاری میلادی به ٤٤ دلار در هر بشکه رسیده که تقریبا 50درصد کمتر از متوسط قیمت پنج سال اخیر است.

    رئیس آژانس بین‌المللی انرژی افزود: «این اولین‌بار در تاریخ نفت است که سرمایه‌گذاری‌ها در سه سال متوالی در حال کاهش است... در نتیجه ما ممکن است شاهد مشکلات بزرگ‌تری در چند سال آینده باشیم».

    آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه جاری میلادی هشدار داد که با توجه به اینکه تولیدکنندگان غیرعضو اوپک سال آینده عرضه نفت خود را افزایش خواهند داد، اگر اوپک درباره کاهش «قابل‌توجه» تولید به توافق نرسد، قیمت‌ها ممکن است کاهش یابند. ارزیابی خود اوپک از میزان عرضه و تقاضا برای نفت نشان می‌دهد که توافق الجزایر برای کاهش تولید در صورت همکاری‌نکردن تولیدکنندگان غیرعضو اوپک نظیر روسیه به‌سختی می‌تواند در سال آینده مازاد عرضه بی‌سابقه نفت را مهار کند.  حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، با تغییر موضع قبلی این کشور مبنی‌بر اصرار بر مستثناشدن از کاهش تولید نفت گفت، کشورش بخشی از بار کاهش تولید نفت را به دوش خواهد کشید. به‌این‌ترتیب احتمالا یکی از موانع پیش‌روی نهایی‌شدن توافق اوپک برای کاهش تولید برطرف شده است.

    العبادی در بغداد به خبرنگاران گفت: «عراق برای حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را کاهش خواهد داد». وی افزود، عراق می‌خواهد اوپک در نشست هفته آینده در وین، مجموعا تولید خود را 900 هزار بشکه در روز کاهش دهد زیرا قیمت‌های پایین در حال آسیب‌زدن به سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت نفت است.

    اظهارات جدید نخست‌وزیر عراق می‌تواند شانس دستیابی اوپک به توافقی درباره جزئیات طرح الجزایر و تقویت قیمت‌ها را افزایش دهد. اوپک نتوانست روز سه‌شنبه بر سر جزئیات این طرح به توافق برسد که دلیل عمده آن اصرار عراق و ایران بر افزایش تولید بود. بغداد گفته بود که برای مقابله با داعش به درآمدهای نفتی بیشتری نیاز دارد.

    اوپک روز ٢٨ سپتامبر در الجزایر توافق کرد تولید خود را به ٣٢,٥ تا ٣٣‌ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. براساس برآوردهای اوپک، کشورهای عضو در ماه گذشته روزانه ٣٣.٦‌ میلیون بشکه نفت تولید کردند و این به آن معناست که اوپک باید تولید خود را 900 ‌هزار بشکه در روز کاهش دهد.

    العبادی گفت، افزایش یک دلاری قیمت نفت موجب افزایش یک‌ میلیارددلاری درآمد دولت عراق در سال جاری می‌شود. «اگر اوپک تولید خود را یک‌ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، این به افزایش قیمت‌ها کمک خواهد کرد و عراق از این امر منتفع خواهد شد».

    آژانس بین‌المللی انرژی گفته اگر اوپک نتواند به توافقی بر سر کاهش تولید دست یابد، احتمالا قیمت نفت در سال 2017 با تداوم مازاد عرضه کاهش خواهد یافت.

    تداوم رفت‌وآمدهای دیپلماتیک از جمله سفر طراح اصلی توافق ماه سپتامبر الجزایر به تهران و یک صبحانه کاری غیرمعمول با کشورهای غیرعضو اوپک در وین پس از آن اتفاق می‌افتد که کمیته کارشناسان اوپک این هفته نیز نتوانست جزئیات چگونگی کاهش تولید و سهم هریک از اعضای اوپک در این کاهش را نهایی کند. درحالی‌که کمتر از یک هفته تا نشست مهم وزرای عضو اوپک در وین زمان باقی مانده، خودداری تنها یک عضو مهم از شرکت در کاهش تولید، مانع از نهایی‌شدن جزئیات این طرح شده است.  اولیویر جاکوب، مدیر مؤسسه مشورتی پتروماتریکس در سوئیس گفت: «تغییر نظر عراق در مخالفت با کاهش تولید، احتمال توافق اوپک را بالا می‌برد».

    برچسب ها