عصر خودرو

توافقی برای کاهش ٤درصدی تولید

عصر بازار- در روزهای آغازین و میانی هفته گذشته به دلیل برگزاری نشست فنی کارشناسان اوپک و احتمال کاهش عرضه، قیمت‌ها روندی صعودی را طی کردند و بیش از دو دلار افزایش یافتند.

توافقی برای کاهش ٤درصدی تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، در روز سه‌شنبه قیمت شاخص برنت به بالاترین سطح در سه هفته اخیر رسید اما با افزایش تردیدها نسبت به عملیاتی‌شدن این توافق، مجددا قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته با اندکی کاهش مواجه شدند. به نظر می‌رسد بازار منتظر نتایج نشست وزرای اوپک در هفته جاری است تا عکس‌العمل قطعی خود به این تصمیم را نشان دهد.

    ٣ شاخص اصلی قیمت نفت

    قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» (Brent) در نخستین ساعات روز جمعه بیست‌و‌پنجم نوامبر، ٤٨دلارو ٣٨ سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل، بیش از دو دلار و 50 سنت افزایش یافته است. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٧دلارو ٣٦ سنت معامله شد که این شاخص نیز نسبت به پایان هفته قبل، دودلارو 70 سنت رشد را نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان- در پایان روز چهارشنبه بیست‌وسوم نوامبر به ٤٥دلارو ٣٥ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، دودلارو ٥٢ سنت بالاتر است.

    احتمال کاهش عرضه نفت در ٢ سال آینده

    به گزارش روزنامه تلگراف به نقل از شانا، تحلیلگران «مؤسسه تحقیقاتی برکلی» هشدار داده‌اند که با توجه به روند نزولی قیمت نفت در سال‌های اخیر و به تبع آن کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌، احتمال بروز بحران عرضه نفت در دو سال آینده میلادی وجود دارد. در همین راستا چندی‌قبل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز هشدار داده بود کمبود عرضه نفت ممکن است سبب رشد شدید قیمت‌ها در اوایل سال 2020 میلادی شود. بانک کردیت سوئیس نیز روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد در صورت توافق اعضای اوپک در اجلاس پیش‌رو، قیمت نفت به حدود 70 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

    تعیین سهمیه کاهش تولید اعضای اوپک

    روز سه‌شنبه در نشست کارشناسان بلندپایه اوپک، سهم هر کشور از کاهش تولید 800 هزاربشکه‌ای این سازمان اعلام شد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از فارس، از تمامی اعضا (به جز لیبی و نیجریه) خواسته شده بین چهار تا ٤,٥ درصد از سطح تولید خود را در ماه اکتبر کاهش دهند. از ایران هم - که تا قبل از این قرار بود شامل این استثنا شود- خواسته شده تا ٤.٥ درصد از بیشترین سقف تولید خود (معادل سه‌‌میلیون‌و 920‌ هزار بشکه) کاهش دهد و میزان تولید را به کمتر از سه‌‌میلیون‌و 790‌ هزار بشکه در روز برساند. از عراق نیز خواسته شده است تولید خود را 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد که مسئولان این کشور با توجه به هزینه‌های بالای مبارزه با گروه داعش با این پیشنهاد موافق نیستند. قرار است این جزئیات در نشست سی‌ام نوامبر (دهم آذر) وزرای نفت و انرژی اوپک به بحث و بررسی گذاشته شود.

    تشکیل کمیته همکاری با ایران از سوی BP

    به نظر می‌رسد با توجه به شرایط ایجادشده در پسابرجام و تغییر شرایط قراردادهای نفتی ایران، شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در توسعه میادین نفتی ترغیب شده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، پس از شرکت فرانسوی توتال، شرکت انگلیسی بی‌پی نیز برای بررسی فرصت‎های همکاری با ایران، کمیته اجرائی جدیدی ایجاد کرده است. این همکاری‌ها می‌تواند به افزایش تولید ایران در سال‌های آتی منجر شود.

    قیمت گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب  (Henry Hub) به عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به بیست‌و‌پنجم نوامبر، دودلارو ٨١ سنت به ازای هر‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ٥٥ سنت رشد نشان می‌دهد.

    عزم هند برای توسعه میدان گازی فرزاد

    به نظر می‌رسد پس از پیشی‌گرفتن ایران از عربستان در صادرات نفت به هند، این کشور قصد دارد در توسعه میادین نفت و گاز ایران مشارکت کند. به گزارش بیزینس‌استاندارد به نقل از فارس، کنسرسیومی از شرکت‌های هندی قرار است در ژانویه آینده قراردادی برای توسعه «میدان گازی فرزاد ب» با ایران امضا کنند. بنا بر گزارش‌ها این میدان ذخیره‌ای بالغ بر ٢١ تریلیون فوت مکعب دارد.

    نویسنده: سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی
    برچسب ها