عصر خودرو

رشد ۱۵ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی آبان ماه

عصر بازار- طی آبان ماه سالجاری حدود ۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که از نظر ارزش در مقایسه با مهرماه از رشد ۱۵ درصدی برخوردار شد.

رشد ۱۵ درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی آبان ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در این مدت تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله حدود 962 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 16 هزار میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی بود که از نظر حجم و ارزش در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل به ترتیب رشد 22 و 36 درصدی را تجربه کرد.

    طی آبان ماه در تالار محصولات صنعتی و معدنی بیش از 756 هزار تن انواع محصولات فولادی، 165 هزار تن سنگ آهن، 28 هزار تن انواع مس، 10 هزار و 660 تن آلومینیوم، 1100 تن کک متالورژی، 480 تن سولفور مولیبدن،440 تن شمش روی و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها مورد معامله قرار گرفت . در این ماه همچنین 2 کیلوگرم شمش طلا در بورس معامله شد. در این تالار اکثر گروه های کالایی از جمله مس، فلزات گرانبها، فولاد، سنگ آهن و روی با رشد معاملات مواجه شدند.

    در این مدت همچنین بیش از 904 هزار تن انواع کالا در تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی در دو بخش داخلی و صادراتی مورد معامله قرار گرفت و ارزش معاملات انواع فرآورده های نفت و پتروشیمی در این تالار از مرز 15 هزار میلیارد ریال عبور کرد .

    بر اساس این گزارش، طی آبان ماه حدود 305 هزار تن انواع قیر ، 223 هزار تن انواع مواد پلیمری ، 155 هزار تن وکیوم باتوم، 94 هزار تن انواع مواد شیمیایی و 69 هزار تن لوب کات توسط مشتریان خریداری شد. از دیگر فرآورده های نفتی و پتروشیمی که در مدت مذکور معامله شد می توان به داد و ستد حدود 38 هزار و 890 تن گوگرد و 8 هزار و 33 تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

    لازم به ذکر است تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران طی آبانماه شاهد معامله 154 هزار تن جو دامی کشاورزان استان های مختلف کشور در قالب طرح قیمت تضمینی به ارزش بیش از یکهزار و 125 میلیارد ریال بود. در این تالار همچنین 40 هزار و 750 تن گندم خوراکی و گندم دورم، 400 تن کنجاله، 750 تن شکر سفید، 4200 تن روغن خام و یکهزار و 305 تن ذرت بصورت فیزیکی داد و ستد شد. در این ماه همچنین بیش از 42 هزار تن ذرت در قالب طرح قیمت تضمینی و بصورت گواهی سپرده کالایی از موجودی انبارهای دو استان کرمانشاه و کردستان در مجموع به ارزش بیش از 359 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

    ارزش 5 هزار میلیارد ریالی بازار مالی بورس کالا طی آبان ماه

    بورس کالای ایران طی آبانماه شاهد معامله بیش از 5 هزار میلیارد انواع اوراق مالی در قالب گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد بود. در ماهی که گذشت اوراق سلف موازی استاندارد پی وی سی ، کنسانتره سنگ آهن ، اوره، گندم و تیرآهن در بازار مالی داد و ستد شد. همچنین گواهی سپرده کالایی سکه و ذرت نیز از دیگر کالاهای معامله شده در این بازار بودند.

    رشد 68 درصدی حجم قراردادهای آتی سکه طلا

    طی آبان ماه در حالی بیش از 156 هزار قرارداد آتی سکه طلا با ارزشی افزون بر 18 هزار میلیارد ریال از سوی معامله گران منعقد شد که در مقایسه با مهر ماه به ترتیب از نظر حجم و ارزش افزایش 68 و 69 درصدی را تجربه کرد. در این ماه افزون بر 78 هزار قرارداد آتی سکه تحویل تیر ماه 96 ، 42 هزار قرارداد تحویل شهریور ماه 96 و 14 هزار قرارداد تحویل اردیبهشت ماه 96 منعقد شد. قراردادهای آتی سکه تحویل ماه های آبان، دی و اسفند 95 نیز به ترتیب با انعقاد 8 هزار ، 7 هزار و 5 هزار قرارداد در رده های بعدی قرار گرفتند.

    برچسب ها