عصر خودرو

رئیس آژانس بین المللی انرژی:

توافق نفتی اوپک ممکن است در نهایت به افت قیمت‌ها منجر شود

عصر بازار- رئیس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد با افزایش مجدد عرضه نفت، افزایش قیمت ناشی از کاهش موفق تولید توسط اوپک ممکن است تضعیف شود.

توافق نفتی اوپک ممکن است در نهایت به افت قیمت‌ها منجر شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رئیس آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، با افزایش مجدد عرضه نفت، افزایش قیمت ناشی از کاهش موفق تولید توسط اوپک ممکن است تضعیف شود.

    فیث بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی گفت، اگر اوپک در نشست هفته آینده توافق کند که تولید خود را محدود سازد، قیمت نفت ممکن است به 60 دلار برسد و شاهد جهش در تولید جهانی نفت به ویژه نفت شیل آمریکا باشیم. وی افزود، این افزایش تولید ممکن است موجب وارد آمدن فشار مجدد بر قیمت ها در طی 9 ماه تا یک سال آینده شود.

    بیرول افزود: «بسیاری انتظار دارند نتیجه نشست وین فریز یا کاهش تولید باشد... اما ما باید در مورد گام های بعدی پس از کاهش یا فریز احتمالی تولید نیز فکر کنیم.»

    قیمت متوسط نفت در سال جاری میلادی به 44 دلار در هر بشکه رسیده که تقریبا 50 درصد کمتر از متوسط قیمت 5 سال اخیر است.

    رئیس آژانس بین المللی انرژی افزود: «این اولین بار در تاریخ نفت است که سرمایه گذاری ها در طی 3 سال متوالی در حال کاهش است... در نتیجه ما ممکن است شاهد مشکلات بزرگتری در چند سال آینده باشیم.»

    آژانس بین المللی انرژی اوایل ماه جاری میلادی هشدار داد که با توجه به اینکه تولید کنندگان غیر عضو اوپک سال آینده عرضه نفت خود را افزایش خواهند داد، اگر اوپک در مورد کاهش «قابل توجه» تولید به توافق نرسد، قیمت ها ممکن است کاهش یابد. ارزیابی خود اوپک از میزان عرضه و تقاضا برای نفت نشان می دهد که توافق الجزایر برای کاهش تولید در صورت عدم همکاری تولید کنندگان غیر عضو اوپک نظیر روسیه به سختی می تواند در سال آینده مازاد عرضه بی سابقه نفت را مهار کند.

    برچسب ها