عصر خودرو

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر خبرداد:

پتروشیمی کارون و تخت جمشید آماده بهره‌برداری

عصر بازار- مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی گفت: ۲۶ طرح با ارزش ریالی سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳۳۰۰ نفر آماده شده که امکان‌سنجی آنها نیز انجام شده و اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی و صنعتگران است.

پتروشیمی کارون و تخت جمشید آماده بهره‌برداری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امید شهیدی نیا در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان خوزستان که عصر  چهارم آذرماه در اهواز برگزار شد، با بیان این نکته که حوزه صنایع پایین دست و تکمیلی در پتروشیمی، دغدغه اصلی توسعه کشور است، اظهار کرد: بیشترین اشتغالزایی را می توانیم در این بخش ایجاد کنیم.

    وی افزود: پتروشیمی به عنوان یک صنعت ارزش آفرین و تنها راهکار جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از سال ها پیش مورد توجه جدی کشور قرار گرفت و برنامه ریزی خاصی در این حوزه انجام شد. احداث منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با هدف توسعه صنعت پتروشیمی انجام شد زیرا مزیت های خاصی از جمله فراهم بودن خوراک در منطقه، دسترسی به آب های بین المللی و وجود نیروهای متخصص در منطقه وجود داشت.  همچنین زیرساخت های لازم مانند آب، گاز، برق، ساخت اسکله ها، جاده های مواصلاتی و راه آهن در این منطقه فراهم و حدود 4 میلیارد دلار نیز در این منطقه سرمایه گذاری شد.

    شهیدی نیا با اشاره به اینکه تاکنون 161 مجوز احداث شرکت در زمینه های صنایع بالادستی، میان دستی، پایین دستی، سبک و خدماتی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر صادر شده است، اظهار کرد: از این تعداد تاکنون 91 واحد فعال هستند و توانستیم در این زمینه ظرفیتی در حدود 26 میلیون تن ایجاد کنیم که سرمایه گذاری آن ها 17 میلیارد دلار است و این بیانگر یک ظرفیت بزرگ 43 درصدی در بخش صنایع پتروشیمی کشور است.

    وی با بیان اینکه یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای بسیار مجهز در منطقه برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت احداث شده است، گفت: توانسته ایم در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی 30 هزار شغل ایجاد کنیم و در این زمینه 22 طرح در حال اجرا داریم که دارای پیشرفت فیزیکی بین 20 تا 99 درصد هستند.

    شهیدی نیا با اشاره به اینکه پتروشیمی کارون و تخت جمشید آماده بهره برداری هستند و سرمایه گذاری آن ها نزدیک به دو میلیارد دلار است، گفت: 40 واحد تقریبا نیمه فعال داریم که مجوز گرفتند ولی پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارند و برنامه ریزی شده است تا مشکلات سرمایه گذاران در این بخش ها حل شود.

    پالایشگاه آبادان، تعطیل و به موزه نفت تبدیل می‌شود

    استاندار خوزستان نیز گفت: اگر بناست اقتصاد درون‌زا باشد و افق آینده را ببیند و این کشور نگران بالا و پایین رفتن قیمت نفت نباشد، ابتدا باید چارچوب علم‌محوری را پایه‌گذاری کرد وگرنه اقتصاد مقاومتی فقط در حد کلام باقی مانده و به نوعی اقتصاد فانتزی شده‌ای به نام اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

    غلامرضا شریعتی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار باشد که اقتصاد مقاومتی طبق فرمایش مقام معظم رهبری رقم بخورد، باید نظام آموزشی، چارچوب ذهنی و فکری استان را از ابتدا بر اساس تکریم علم و روح تحقیق در دانش آموزان شکل دهیم و فقط به حافظه پروری و حفظ کردن یکسری مسائل و ارائه آنها نپردازیم.

    وی با بیان اینکه به عنوان متولیان استان با رویی گشاده سرمایه‌گذاران را پذیرفته و موانع را بر می داریم، افزود: وظیفه دولتمردان و حاکمان جلوگیری از گسترش فقر و ممانعت از ایجاد آن است که جز با تولید ثروت در جامعه و خلق ظرفیت ها و ثروت های جدید محقق نمی شود.

    شریعتی تصریح کرد: خلق و تولید ثروت، لوازم و بسترهایی می خواهد که باید آنها را فراهم کنیم تا شرایط برای محقق شدن این امر ایجاد شود. حاکم شدن فضای علم محوری و دانش بنیانی در جامعه، تکریم عالمان و احترام به دانش پژوهان در جامعه، جزو مسائل اصلی و اساسی برای توسعه کشور و استان است.

    وی گفت: اگر می خواهیم به درآمد نفت وابسته نباشیم و اقتصادمان درون‌زا باشد، باید اساس اقتصاد بر دانامحوری باشد زیرا بالا رفتن علم، تحقیق، به‌دست آوردن دیتاهای کاربردی و در نهایت عرضه آن در جامعه از جمله عوامل موفقیت های ما به شمار می‌رود. ایران کشوری با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا و منابع خدادادی بی‌شمار است اما در جهان امروز، کشور ثروتمند آن نیست که تنها منابع خدادادی داشته باشد زیرا آنقدر سرعت پیشرفت تکنولوژی بالا رفته است که کشورها در مقابل اقتصادهای دانش بنیان و دانایی محور کم می آورند.

    وی گفت: دولت وظیفه دارد شرایط و بستر لازم را ایجاد کند تا سرمایه گذار امنیت مورد نیاز را داشته باشد زیرا امنیت باعث اشتغال‌زایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و جذب سرمایه گذاری می شود. همچنین در زمینه‌های مختلف به توسعه استان نیز کمک می کند.

    شریعتی عنوان کرد: استان خوزستان با ظرفیت‌های زیادی که عنوان شده است، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد می کند و تمام تلاش خود را برای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری، تکریم سرمایه‌گذاران و همچنین ایجاد پنجره واحد در کمترین زمان ممکن به کار می‌گیرد.

    وی با اشاره به دوران پسابرجام گفت: تاکنون بیش از 60 هیئت خارجی از استان خوزستان بازدید کرده اند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را دیده‌اند که منجر به عقد قرارداد و باز شدن ال. سی در پروژه‌های مختلف شده است. از جمله این سرمایه گذاری‌ ها می توان به نیروگاه بادی و خورشیدی در منطقه آزاد اروند، تولید کاغذ در شرکت توسعه نیشکر، فولاد شهید جهان آرا، آلومینیوم و پتروشیمی در مسجدسلیمان و سرمایه گذاری در غرب کارون در حوزه نفتی اشاره کرد.

    وی ادامه داد: پالایشگاه آبادان قرار است تعطیل و به موزه نفت تبدیل شود و سپس پالایشگاه جدیدی با آخرین تکنولوژی با اعتبار سه میلیارد دلار ساخته می شود که 1.3 میلیارد دلار آن نهایی شده است. همچنین پالایشگاه دزفول و صنایع فولاد این شهر که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام و 1.2 میلیون تن تولید خواهد داشت، همه و همه نشان از ظرفیت بالای خوزستان برای سرمایه گذاری است که باید به عنوان متولیان استان از سرمایه گذاران در این بخش ها حمایت کنیم.

    شریعتی با بیان این‌که اگر سرمایه‌گذار به خوزستان نیاید، به خاطر نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیست، گفت: این یعنی شرایط لازم را برای آمدن سرمایه‌گذار فراهم نکرده ایم زیرا این وظیفه بر عهده ما است تا شرایط را برای جذب سرمایه گذاران مهیا کنیم.


    حمایت سازمان برنامه و بودجه از سرمایه گذاری های مشترک

    رییس امور تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه فرصت های سرمایه گذاری در خوزستان بسیار زیاد هستند، گفت: وجود دانشگاه های متعدد، دانشمندان و فرهیختگان در استان این امکان را بوجود آورده تا بتوان با سرمایه گذاری مختصر در این زمینه ها شاهد توسعه استان باشیم.

    قره یاضی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان ایده های پول سازی هستند که فرایند تحقیق و توسعه را گذرانده اند و به سرمایه های کمی برای اجرا نیاز دارند.  یکی از ویژگی های بخش دانش بنیان این است که به سرمایه های کلان برای سرمایه گذاری نیاز ندارد و می توان آن را با سرمایه های خرد اجرا و توسعه داد.

    وی در خصوص مزایای خوزستان تصریح کرد: سیستم امنیتی و پایداری سیاسی که در کشور وجود دارد بی نظیر است ولی می توانیم بگوییم که در خوزستان هرگز دچار ناآرامی های سیاسی نشده ایم.  همچنین در استان خوزستان برای توسعه اقتصادی به نیروهای انسانی فرهیخته نیاز است که در خوزستان به خوبی وجود دارند.

    قره یاضی اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی چند رکن اصلی و اساسی وجود دارد و تأکید بر اقتصاد دانش بنیان و درون زا بودن اقتصاد، از اولویت های آن هستند. علاوه بر مزیت نیروی انسانی فرهیخته، فرصت های سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان وجود دارد و در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان که در پارک ها فعالیت می کنند، فرصت خوبی برای جذب سرمایه گذار است.  سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سرمایه گذاری های مشترک با پارک علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز رشد استقبال خوبی می کند و فراتر از حمایت های استانی، این سرمایه گذاری ها را مورد حمایت خود قرار خواهد داد.

    برچسب ها