عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالاطی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این رویدادها به شرح زیر می باشد:

    صنایع کوچک و متوسط احیا می شوند

    به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان بورس کالای ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به امضا رسید. همکاری طرفین در خصوص تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور، استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک و بهره گیری از پتانسیل های انبارهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از اهداف این تفاهم نامه بود.

    مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفت: امضای این تفاهم نامه تعامل دو سازمان و تحرک صنایع کوچک و متوسط را افزایش خواهد داد و با تمرکز بیشتر روی مفاد این تفاهم نامه می توان منافع زیادی را برای بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین شفاف سازی بیشتر فعالیت آنها منجر شد.

    علی یزدانی افزود: بنگاهها باید با تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای خروج از رکود آشنا شوند و همچنین امضای این تفاهم نامه می تواند دستاوردهایی نظیر حذف واسطه ها و ایجاد حاکمیت عدالت اقتصادی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و در حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط به دنبال داشته باشد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران نیز گفت: طی سال های فعالیت بورس کالای ایران فضایی فراهم شد تا بنگاههای بزرگ بتوانند نقش آفرینی کنند و کالاها را در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا ارایه دهند.

    حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: ضروری بود که ما بتوانیم با صنایع کوچک و متوسط نیز ارتباط نزدیک تری داشته باشیم؛ چرا که یکی از اهداف بورس کالای ایران حذف واسطه های غیرضروری در تامین مواد اولیه است که البته امروز بسیاری از خریداران در بورس کالا صنایع کوچک و کارخانه داران هستند.

    به گفته سلطانی نژاد، شرکت ها می توانند از طریق ابزارهای نوینی که به تازگی در شرکت بورس کالای ایران به شدت رونق گرفته، تامین مالی کنند.

    وی اد در رابطه با تقویت صنایع کوچک، احیای بخش خصوصی یادآور شد: امیدوارم این تفاهم نامه سبب شود تا گام های بزرگی در راستای اعتلای کشور و توانمند سازی صنایع کوچک که بخش خصوصی واقعی هستند برداریم.

    در ادامه نیزمحمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: وابستگی به نظام بانکی یکی از مشکلاتی است که ما در تامین مالی درگیر آن هستیم که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بخش عمده مشکلات صنایع کوچک در سال اقتصاد مقاومتی حل و اقدامات عملیاتی در این راه برداشته شود و با صدور ضمانت نامه ها بخش تضامین مورد نیاز برای صنایع کوچک نیز مرتفع شود.

    قیمت سنگ آهن واقعی می شود

    نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن طی هفته گذشته با بیان اینکه درخواست کرده‌ایم تا عرضه سنگ آهن در بورس کالا انجام شود، گفت: خرید ارزان سنگ آهن حدود 80 درصد معادن سنگ آهن را تعطیل کرده است.

    بهرام شکوری در ادامه گفت: اگر این امر اجرایی شود قیمت‌ها عادلانه شده و پول معدن کاران نیز پرداخت می‌شود، امروز محصولات را ارزان و یک سال بعد پول آنها را پرداخت می‌کنند.

    پرداخت مطالبات پیمانکاران از طریق ابزارهای مالی

    استاندار اردبیل در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: استفاده از اسناد خزانه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران باید در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد، چراکه این موضوع یک روش مناسب برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بوده و به‌عنوان یک اوراق رسمی بهادار در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و کسانی که این اوراق را دریافت می‌کنند بعد از مدتی می‌توانند پول خود را به صورت نقد دریافت کنند.

    مجید خدابخش گفت: ضرورت دارد که به منظور انجام هرچه بهتر مراودات اقتصادی بازار بورس کالا در استان اردبیل راه‌اندازی شود تا فعالیت‌های اقتصادی در قالب بازار بورس کالا به انجام برسد.

    امکان مرجعیت قیمت کالاهای ایرانی

    همچنین مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار نیز در گفت و گوی هفته اخیر خود عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا را به منظور شفاف سازی آمارها و جلوگیری از واردات بی رویه امری مهم تلقی کرد.

    حسن رضایی پور در پاسخ به این سوال که آیا رونق صادرات محصولاتی که در آنها مزیت تولید داریم از مسیر بورس کالا، می تواند در قیمت های منطقه ای تاثیری داشته باشد یا خیر؟ پاسخ داد: تجربه موفق در عرضه قیر شرکت های ایرانی در بورس کالا در سالهای گذشته نشان داده است که عرضه کالاهای صادراتی از مرجع رسمی که پایگاهی برای ثبت قیمت دارد می تواند در تعیین قیمتها در منطقه یا حتی در سطح جهانی تاثیر گذار باشد. بسیاری از کشورهایی که دارای بورس های کالایی هستند و در تعیین قیمت نقش کلیدی دارند الزاما تولید کننده کالا نیستند و فقط مرجعی برای کشف قیمت کالا ها هستند. هم اکنون ما در محصولات کشاورزی همچون پسته، زعفران، خرما، کشمش و در کالاهای صنعتی مانند سیمان و مس و در سنگهای معدنی دارای مزیت نسبی هستیم. در صورت ثبت معاملات به صورت رسمی و انتشار آن توسط بورس کالا قطعا می توان به تاثیر گذار بودن کشور ایران در تعیین قیمت کالای در سطح منطقه ای یا جهانی یاد شده امیدوار بود.

    مزایای قیمت گذاری گوشت مرغ در بورس

    چندی پیش نامه ای مبنی بر در خواست انجمن ملی شرکت های زنجیره ای تولید گوشت مرغ و انجمن ملی طیور ایران برای عرضه مرغ در بورس کالا منتشر شد با این مضمون که عرضه مرغ (از جمله مرغ منجمد) در بورس کالای ایران در قالب قراردادهای نقدی و سلف عرضه صورت پذیرد، تا موجبات شکل گیری بازاری رقابتی با کشف نرخ منصفانه فراهم گردد.

    بر همین اساس سعید اصغری فرد دبیر انجمن ملی طیور ایران در خصوص مزایای عرضه گوشت مرغ در بورس کالا گفت: اولین مزیت عرضه مرغ در بورس کالا کشف نرخ این کالا با مکانیزمی صحیح و شفاف است. در این شرایط واسطه های غیر ضرور حذف می گردند و کالا در بستری صحیح به دست مصرف کننده می رسد. با عرضه مرغ در بورس کالا میزان تولید قابل برنامه ریزی خواهد شد و مازاد یا کسر تولید ایجاد نمی شود. در صورت وجود مازاد تولید می توان برای صادرات آن از پیش برنامه ریزی کرد و مشکلاتی از قبیل افت شدید قیمت و بالا رفتن قیمت به دلیل افزایش یا کاهش عرضه بوجود نخواهد آمد.

    در همین زمینه مریم زاهد،عضو انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ گفت: عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و تامین نیاز نهادهای دولتی از این طریق، اقدام بسیار مثبتی است که باعث شفافیت قیمت، معاملات و همچنین تغییر روند معاملات سنتی به دادوستد مکانیزه از طریق بورس می‌شود.

    تعادل و آرامش در بازار برنج

    مدیرعامل شرکت کارگزاری باهنر در خصوص عرضه و قیمت گذاری برنج در بورس کالا گفت : عرضع برنج در بورس موجب به تعادل رسیدن قیمت و کاهش فاصله خرید و فروش می شود، در این بین شرکت بازرگانی دولتی ایران با عرضه های حجم پایین نمی تواند بازار را تنظیم کند و نیاز است تا کل محموله های وارداتی برنج روی تابلوی بورس رود تا بازار به آرامش برسد.

    حسینی پور افزود: عرضه برنج در بورس کالا اقدام بسیار لازم و مثبتی است، زیرا عرضه و قیمت گذاری برنج در محلی شفاف مانند بورس کالا موجب به تعادل رسیدن قیمت و حذف واسطه گری ها از بازار این محصول می شود.

    برچسب ها