عصر خودرو

کویت به سرمایه گذاری کلان در بخش انرژی روی آورد

عصر بازار- دولت کویت به رغم کمبود منابع مالی ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، سرمایه گذاری در بخش صنایع نفت و گاز و انرژی خود را در اولویت قرار داده و ۱۱۵ میلیارد دلار در این بخش هزینه خواهد کرد.

کویت به سرمایه گذاری کلان در بخش انرژی روی آورد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این رقم کلان 115 میلیارد دلاری یک رکورد در تاریخ فعالیتهای نفتی کویت تلقی می شود و این کشور سعی می کند سهم و موقعیت خود را در سازمان اوپک حفظ کرده و با بکارگیری این شیوه، از رقبای خود همچون قطر و امارات و عربستان که در صنایع نفت و گاز میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده اند عقب نیفتد.

    به نوشته نشریه معتبر اقتصادی 'مید' سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری در چند مرحله انجام خواهد شد و کویت قصد دارد حجم تولید نفت خود را نیز تا سال 2020 به چهار میلیون بشکه در روز برساند. در همین راستا وزارت نفت کویت تأکید کرد که شرکت نفتی 'سینوبیک' چین، مناقصه توسعه پالایشگاه 'الاحمدی' که بزرگترین تأسیسات نفتی کویت است را برنده شده و امتیاز کامل اجرای طرح توسعه این پالایشگاه را تصاحب کرده است. شرکت سینوبیک چین در رقابت با یک کمپانی سرشناس ایتالیایی برنده مناقصه شده و تأسیسات بزرگ تصفیه و استخراج گوگرد در پالایشگاه الاحمدی کویت را احداث خواهد کرد .

    با توجه به این که کویت در پی اعمال راهبردی سه گانه افزایش تولید نفت، توسعه پالایشگاه ها و به جریان انداختن طرح 'سوختهای پاک' (Clean Fuels Peojects) است، شرکت ملی نفت این کشور در نظر دارد تا سال 2022 میلادی، سرمایه گذاری گسترده ای در صنعت نفت انجام دهد.

    مقامات شرکت ملی نفت کویت در نشست کمیسیون نفت این کشور نیز اعلام کرده اند که این سرمایه گذاریها در جهت توسعه دو پالایشگاه اصلی بندر الاحمدی و بندر 'عبدالله' خواهد بود. مقامات این نهاد همچنین با عنوان کردن موضوع طرح سوختهای پاک در این نشست، اعلام کردند که بیش از نیمی از این طرح تا کنون انجام شده و در نظر دارند که تا پایان سال جاری میلادی ٧٥ درصد از آن را تکمیل کنند.

    از سوی دیگر، وزارت تجارت و صنایع کویت با طرح پیشنهادی شرکت دولتی 'نفت کویت' (KPC) مبنی بر ایجاد یک شرکت زیرمجموعه برای توسعه و اجرای طرح های مجموعه های پالایشگاهی و پتروشیمی یکپارچه موافقت کرده است. شرکت جدید موسوم به 'صنایع پتروشیمی متمرکز کویت' (Integrated Petrochemical Industries) که برای شروع به کار خود سرمایه ای حدود شش میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت؛ قرار است تعداد زیادی طرح را در حوزه صنایع پایین دستی اجرایی کند. از جمله می توان به احداث مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی یکپارچه 'الزور' (Al-Zour) با ظرفیت 615 هزار بشکه در روز و یک ترمینال جدید واردات 'ال ان جی' (LNG) اشاره کرد.

    'شرکت ملی نفت کویت' (KNPC) که یکی دیگر از زیرمجموعه های شرکت نفت کویت محسوب می شود، در حال پیشبرد مراحل اولیه ساخت پالایشگاه یاد شده است که انتظار می رود ظرفیت پالایشگاهی کویت را به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

    انتظار می رود بخشی از سهام شرکت تازه تأسیس برای فروش اختصاص یابد. 'انس الصالح' سرپرست وزارت نفت کویت، در ماه ژوئیه اعلام کرده بود که دولت این کشور قصد دارد بخش اندکی از سهام شرکت های زیرمجموعه دولتی را ظرف چهار سال آینده واگذار کند.

    برچسب ها