عصر خودرو

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل خبر داد:

آمادگی آفریقای‌جنوبی برای مشارکت در پروژه‌های ریلی و بندری ایران

عصر بازار- قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: ما پروژه‌های بسیاری مانند فرودگاه‌، بزرگراه‌، راه‌آهن‌، بنادر و شهرهای جدید در ایران برای فعالیت داریم اما ترجیح می‌دهیم شرکت‌های خارجی به‌عنوان توسعه‌گر در آنها حضور یابند.

آمادگی آفریقای‌جنوبی برای مشارکت در پروژه‌های ریلی و بندری ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان میزبان هیاتی از وزارت حمل‌ونقل آفریقای جنوبی شامل خانم «چیونگا» معاون حمل‌ونقل و «مگوانیشه» معاون امور شرکت‌های دولتی در آن و مدیران بخش‌های ریلی، دریایی و اقتصاد اقیانوسی در وزارت راه و شهرسازی بود.

    فخریه کاشان در این نشست ضمن تشکر از هیئت آفریقای جنوبی به وجود 12 کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در کمیسیون‌ها همواره حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین مسائل موردبحث بوده است. دیدگاه شما در خصوص داشتن کارگروه بسیار خوب است و این‌ها می‌توانند پروژه‌هایی که دو کشور می‌توانند به‌صورت مشترک در آن‌ها همکاری کنند را مشخص می‌کند و نقشه راهی برای پیاده‌سازی پروژه تا زمان بازدید رئیس‌جمهوری افریقای جنوبی از ایران طراحی کند.

    وی افزود: ما به آفریقای جنوبی فقط از دید حمل‌ونقل نگاه نمی‌کنیم بلکه زوایای مختلفی را برای استفاده از ظرفیت‌های این کشور موردتوجه قرار می‌دهیم تا به نفع ارتباط شرکت‌ها و دولت دو کشور باشد.

    فخریه کاشان با اشاره به شرایط همکاری آفریقای جنوبی در پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل ایران بیان داشت: شرکت‌های آفریقای جنوبی به‌ صورت انفرادی یا با همکاری دیگر شرکت‌های اروپایی یا به‌صورت کنسرسیوم می‌توانند مدهای مختلف حمل‌ونقلی را در ایران پیاده‌سازی کنند و در پروژه‌های مختلفی به‌عنوان کانتراکتور وارد عمل شوند.

    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینهٔ حمل‌ونقل ایران اشاره کرد و گفت: زیرساخت، نوسازی ناوگان، به‌روزرسانی و ارتقا، تامین تجهیزات و قطعات، خدمات حمل‌ونقل در زمینهٔ نوسازی ناوگان و غیره، پس از ارزشیابی از سوی ما در پروژه‌ها دخیل می‌شوند.

    وی یادآور شد: اگر شرکت‌های آفریقای جنوبی قابلیت اجرای یک پروژه به‌طور کامل را داشته باشند می‌توانند درخواست خود را برای پروژه‌های مدنظر خود ارائه کنند تا بعد از بررسی‌ها وزارت راه و شهرسازی و تائید نهایی پروژه به آن‌ها سپرده شود؛ و اگر بنا به هر دلیلی توانایی و تجربه انجام آن را نداشته باشند اما قادر به تامین تجهیزات و خدمات باشند می‌توانند با همکاری شرکت‌های دارای تجربه و دارای فناوری مانند قطارهای پرسرعت مشارکت کنند.

    فخریه کاشان با بیان اینکه شرکت‌های آفریقایی می‌توانند به‌عنوان توسعه‌گر (دولوپر) در پروژه‌ها شرکت کنند گفت: شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت انفرادی یا کنسرسیومی ایده را خلق، پروژه را طراحی و برای فاینانس آماده، کانتراکتور و سازنده را انتخاب و اگر مسئولیت اپراتوری پروژه را قبول نمی‌کنند، مسئولیت پیدا کردن اپراتور پروژه را بپذیرند، در آخر استراتژی خروجی پروژه و چگونگی فروش پروژه بعد از تکمیل آن را طراحی کنند.

    وی افزود: ما پروژه‌های بسیاری برای فعالیت در این زمینه داریم که ترجیح می‌دهیم شرکت‌هایی به‌عنوان توسعه‌گر در پروژه‌هایی مانند فرودگاه‌ها، بزرگراه‌های جدید، راه‌آهن‌های جدید، بنادر جدید و شهرهای جدید در ایران حضور یابند.

    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به سومین روش برای حضور شرکت‌های آفریقایی جنوبی در ایران عنوان کرد: این شرکت‌های می‌توانند به‌عنوان سرمایه‌گذار تحت پیمان‌های FTI و PPP یا BOT در پروژه‌ها ایران از 50 میلیون دلار تا 4 میلیارد دلار حضور یابند.

    به گفته فخریه کاشان؛ در چهارمین روش شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان فاینانسور در پروژه‌ها شرکت کنند به‌طوری‌که پروژه‌هایی که برای تکمیل نیاز به تأمین‌کننده مالی دارند علاوه بر فاینانس پروژه کانتراکتور را در قالب EPC معرفی کنند؛ اما نقاط قوت فاینانس این است که نیازی به تضامین بانکی ندارند از حمایت‌های بین‌المللی برخوردار است می‌توانند تحت مدل ﴿لیزینگ﴾ ارائه شود.

    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: نوسازی 128 هزار کامیون ناوگان عمومی جاده‌ای در 4 تا 5 سال آینده به دلیل آلایندگی و مصرف سوخت بالا یکی از این پروژه‌های ما در حالت فاینانس است که 65 هزار دستگاه از آن با کمک سرمایه‌گذاران و مشارکت در تولید کامیون‌های موردنظر در دست اجرا است اما برای تعداد باقیمانده نیاز به فاینانس دارد. همچنین برای پروژه‌های بزرگراهی، آزادراهی و کنترل ترافیک، سیستم عوارضی، سیگنالینگ نیز می‌توان از فاینانس بهره جست.

    وی با اشاره به پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: 10 هزار کیلومتر راه‌آهن جدید باید در کشور ساخته شود که برای ساخت نیاز به ریل، واگن، لکوموتیو، سیگنالینگ، تجهیزات ارتباطی و غیره دارد. همچنین پروژه‌های ارتقا مسیر مثل دوخطه کردن. ارتباطات و ارتقا ایستگاه‌ها، قطارهای پرسرعت که با حضور شرکت چینی‌ها و زیمنس آغازشده.

    فخریه کاشان در بخش حمل‌ونقل هوایی بیان داشت: ما به 500 هواپیما طی 8 تا 10 سال آینده نیاز داریم و قراردادی با ایرباس و بوئینگ و سایر سازنده‌ها امضاشده است به‌علاوه بسیاری از فرودگاه‌ها نیاز به ارتقا و نوسازی دارند لذا ما به تجهیزات و همکارانی برای نوسازی فرودگاه‌ها نیاز داریم.

    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امرو بین‌الملل در خصوص حمل‌ونقل دریایی بیان داشت: بخش کشتی‌رانی در ایران در اختیار بخش خصوصی است و دولت در آن دخیل نیست اما ما سیاست‌گذاری و رگلاتوری را بر عهده‌داریم.

    در ادامه فخریه کاشان به پروژه‌های نرم‌افزاری اشاره کرد و گفت: سازمان‌هایی مانند سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت راه‌آهن نیاز به بازتعریف ساختار دارد و تمام بخش‌ها حتی تعرفه و نیروی انسانی نیاز به تغییر و آموزش دارند.

    به گفته فخریه کاشان در ایران ساخت 4 شهر جدید و نوسازی بافت‌های فرسوده در داخل شهرها در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و شرکت‌های افریقای جنوبی می‌توانند در این بخش‌ها نیز مشارکت کنند که خانه‌های مربوط به میراث فرهنگی مشمول آن نمی‌شود و سود موردنظر از سوی وزارت راه و شهرسازی تضمین می‌شود.

    فخریه کاشان بابیان اینکه ما افریقا را جنبه‌های مختلفی نگاه می‌کنیم اظهار داشت: افریقای جنوبی دارای بازارهای خورد و کلان تکامل‌یافته و پول‌سازی است. هر پروژه زیرساختی درزمینهٔ مسکن و حمل‌ونقل درنهایت به سرمایه و پول نیاز دارد. پس بهتر است اجازه دهیم از بازارهای بورس و کلان افریقای جنوبی برای درآمدزایی از طریق پروژه‌های داخل ایران از جانب شرکت‌های افریقای جنوبی انجام شود.

    وی افزود: اگر یک شرکت توسعه گر (دولوپر) قوی و زیرک در آفریقای جنوبی باشد به‌خوبی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در ایران استفاده و بهره لازم را در اسرع قوتخواهد برد.

    در ادامه جلسه معاون وزیر حمل‌ونقل افریقای جنوبی ضمن تشکر از فخریه کاشان به خاطر توضیحات کامل و پیشنهادت مناسب اظهار داشت: با توجه به سابقه شرکت‌های افریقای جنوبی در حوزه‌های نوسازی و ارتقا فرودگاه و تولید ناوگان ریلی و توسعه بنادر می‌توانیم از در این زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل ریلی و بنادر همکاری داشته باشیم.

    «مگوانیشه» معاون امور شرکت‌های دولتی وزیر حمل‌ونقل افریقای جنوبی یادآور شد: رئیس‌جمهوری افریقای جنوبی امسال از کشور شما بازدید کرد و در همین بازدید مقرر گردید دو کشور در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند و ما امروز به ایران آمده‌ایم تا نقاط دارای قابلیت همکاری را شناسایی و در مورد آن بحث و گفت‌وگو کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: ما با وزارتخانه‌های متعددی از جمله وزارت امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت ملاقات داشته‌ایم و کارگروه‌هایی برای تحقق مذاکرات تشکیل شد تا قبل از بازدید مجدد رئیس‌جمهوری افریقای جنوبی از ایران در فوریه سال آینده گزارش کاملی از همکاری‌ها به ایشان ارائه شود.

     

    برچسب ها