عصر خودرو

انتظاری که برآورده نشد

عصر بازار: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی که معامله‌گران در انتظار افزایش قابل توجه شاخص بودند، با روز ضعیفی مواجه شد.

انتظاری که برآورده نشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در حالی که انتظار داشتند به دلیل تایید برجام در ایالات‌متحده و نهایی شدن این توافق در واشنگتن،روزی پربار را تجربه کنند، نبود نقدینگی کافی در بازار موجب شد تا عملا روزی ضعیف در بازار رقم بخورد به گونه‌ای که شاخص تنها با اتکا بر تاثیر مثبت پالایشگاه بندرعباس توانست از کمند افت خارج شده و در نهایت به رشد 79/ 14واحد معادل 02/ 0 درصد برسد. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار با صف خرید پالایشگاه بندرعباس مواجه شدند که این صف خرید به‌ویژه پس از اعلام زیان پالایشگاه شیراز از میان رفت. در همین حال دیروز بازار همچنان شاهد صف خرید نماد تازه‌وارد مواد ویژه لیا و گروه قندی بود. در بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی وزیر مسکن و شهر‌سازی در مصاحبه‌ای از ناتوانی دولت در پرداخت بدهی خود خبر داد.

    در بازار دیروز همچنین پس از مدت‌ها انتظار معاون وزیر نفت از تداوم نرخ سود 13سنتی خبر داد تا شرکت‌های پتروشیمی مصرف‌کننده خوراک گازی به‌جز پردیس به دلیل احتساب گاز 8 سنتی با تعدیل منفی قریب‌الوقوع مواجه باشند. در همین حال در حالی که قیمت اتان در بازار جهانی به کمتر از 180دلار رسیده است، همچنان شرکت‌های پتروشیمی پلی‌اتیلنی با نرخ 240دلار در هر تن اتان را دریافت می‌کنند.

    دیروز معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی گفت: بر اساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها که به 3 وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نرخ خوراک پتروشیمی‌های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب ٣ تا ٤ سنت خواهد بود.

    در گروه تصفیه نفت دیروز شرکت پالایش نفت شیراز براساس گزارش شفاف‌سازی، دلایل و توجیهات تغییرات پیش‌بینی سود سال 94 بر مبنای عملکرد واقعی سه ماهه نسبت به پیش‌بینی اولیه را به شرح زیر اعلام کرد: پالایشگاه شیراز سود هر سهم سال مالی جاری را 435 ریال پیش‌بینی کرده بود اما در اطلاعات میاندوره‌ای نه‌تنها این سود با 17 درصد کاهش به 361 ریال رسیده، بلکه طی سه ماه اول سال، به ازای هر سهم 372 ریال زیان شناسایی کرده است. پالایشگاه شیراز دیروز پس از بازگشایی با افت 4/ 16درصدی مواجه شد.
    در گروه معدنی دیروز نماد گل‌گهر مجددا برای کشف قیمت بازگشایی شد که به افت 8/ 2 درصدی شاخص کل منجر شد.
    در گروه دارویی دیروز کی‌بی‌سی برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شد.

    در گروه خودرویی دیروز اعلام شد در 5 ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری تولید انواع خودرو توسط خودرو‌سازان داخلی کشور به مرز 440 هزار و 571 دستگاه رسید که در مقایسه با 5ماهه نخست سال گذشته، رشد 7/ 8 درصدی را نشان می‌دهد.

    در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز سرمایه‌گذاری غدیر اعلام کرد که در صدد اعمال افزایش سرمایه 50 درصدی برآمده است.
    این تامین مالی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و به منظور شرکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر است که 25 مرداد به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده تا در صورت صدور مجوز سازمان بورس و برگزاری مجمع فوق‌العاده نهایی شود.
    در گروه بانکی نیز دیروز بانک تجارت به تشریح تاثیرات فروش احتمالی نیروگاه فارس این بانک پرداخت.

    این بلوک شامل بیش از 8 میلیارد و 429 میلیون و هزار سهم است که به قیمت پایه هر سهم 1816 ریال (در عرضه قبلی 1911 ریال) به ارزش بیش از  1530 میلیارد تومان (در عرضه قبلی 1600 میلیارد تومان) به‌صورت 50 میلیارد تومان نقد و باقی شامل 41 درصد اقساط سه ماهه و 59 درصد دیگر 12 ساله (در عرضه پیشین 10 درصد نقد و باقی اقساط 6 ساله) روانه میز فروش در بازار سوم فرابورس می‌شود.

    در این رابطه محمد‌ابراهیم مقدم، مدیرعامل بانک تجارت که سال قبل هم در این‌باره توضیح داده بود، با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس ضمن بیان دلایل توجیهی عرضه بلوک 5/ 99 درصدی مولد نیروگاهی تجارت فارس، آثار فروش این دارایی 1500 میلیاردتومانی را رسما اعلام کرد. براساس این اعلام موضوع فروش نیروگاه در صورت‌های مالی بانک پیش‌بینی
    شده است.

    در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما رو به ضعف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 2/ 58 میلیارد تومان و در فرابورس به 158 میلیارد تومان بالغ شد.

     

    برچسب ها