عصر خودرو

سازمان بین المللی انرژی گزارش داد؛

عرضه جهانی گاز مایع دو برابر شد

صادرات جهانی گاز شتاب گرفت

عصر بازار- سازمان بین‌المللی انرژی نسبت به روند فزاینده صادرات جهانی گاز هشدار داد.

عرضه جهانی گاز مایع دو برابر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، سازمان بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، سرعت عرضه گاز مایع نسبت به کل میزان مصرف جهانی این حامل انرژی،  افزایش یافته است. 

    همچنین «فیس بیرول»، مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی انرژی گفت: «افزایش تجارت جهانی گاز به دنبال متنوع‌سازی منابع عرضه، موجب تقویت امنیت عرضه گاز شده است؛ اما همچنان باید نسبت به مساله امنیت انرژی هوشیار بود؛ اگرچه علت آن، شوک‌های منطقه‌ای عرضه و تقاضای گاز در برخی از نقاط دوردست است که این بیشتر از گذشته احساس می‌شود.»

    وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عمدتا کمبود عرضه گاز مایع به دلیل مشکلات فنی و امنیتی در سیستم توزیع دیده می‌شود، این بدان معنا است که بازار گاز، ظرفیت کمتری نسبت به آنچه که تصور می‌شود، در اختیار دارد.  مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی انرژی تصریح کرد: بین سال‌های 2011 تا 2016 میلادی، میزان ظرفیت صادرات گاز غیرقابل مصرف، دو برابر شده است که این میزان در حدود 65 میلیارد مترمکعب گاز است که معادل صادرات مورد نیاز گاز، به سومین و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان یعنی مالزی و اندونزی است. 

    «فیس بیرول» معتقد است که کاهش بهای نفت وگاز می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن شرایط فعلی بازار شود.  بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی انرژی، ساختار قراردادهای گاز مایع در حال سست شدن است که این امر، موجب افزایش نقدیندگی بازار می‌شود. 

    همچنین در حدود 40 درصد از قراردادهای گاز ال. ان. جی که در سال 2015 منتعقد شدند، «شرایط مقصد» یعنی چگونگی تحویل محموله به مشتریان در نظر گرفته شده بود؛ این در حالی است که این رقم برای قراردادهای سال 2014 میلادی 60 درصد بوده است.

    در جای دیگری از این گزارش اشاره شده است، وقتی قراردادهایی با شرایط کوتاه‌مدت به تدریج در حال رایج شدن هستند، خریدارها نیز قراردادهای بلندمدت را در قبال انعطافپذیری بیشتر فروشندگان گاز به منظور پاسخ مناسب‌تر به شرایط حاکم بر بازار می‌پذیرند. این در حالی است که قراردادهایی که دارای ساختار انعطاف‌پذیری هستند، برای امنیت بازار گاز مهم تلقی می‌شوند؛ به دلیل اینکه به کمک آنها می‌توان حجم گاز مازاد نیاز را در مناطق مختلف با قیمت کمتر به فروش رساند.

    برچسب ها