عصر خودرو

حرکت به سمت افزایش شفافیت در اقتصاد ایران

عصر بازار- برآوردها نشان می‌دهد یک واحد افزایش در انحراف استاندارد فساد، سبب بالا رفتن ضریب‌جینی به میزان ۴.۴ می‌شود.

حرکت به سمت افزایش شفافیت در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، نظام‌های اداری به‌مثابه یگانه ابزار اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های عمومی دولت‌ها تا بدان حد دارای اهمیت هستند که سلامت یا فساد این نظام‌ها را می‌توان مترادف با پیشرفت یا عقب‌ماندگی کشورها دانست.

    تجربه کشورهای در حال توسعه در زمینه انجام اصلاحات اداری نشان می‌دهد که غالبا این کشورها با مانعی به نام فساد اداری در انجام اصلاحات مواجه بوده‌اند. با وجود این در آغاز هزاره سوم، داده‌های موجود بیانگر ابتلای بیشتر کشورها به فساد و تلاش‌های کمتر موفق آنها در مقابله با این پدیده است.

    در این خصوص، پیامدهای زیادی برای فساد بیان شده است. در این خصوص، مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، این پیامدها را چنین برشمرده است؛ عدم تخصیص بهینه منابع محدود - توزیع ناعادلانه و نامناسب درآمدها و منابع در جامعه -  افزایش غیرمتعارف قیمت کالا و خدمات - کاهش سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌ها - تاثیر بر جمع‌آوری مالیات و کاهش درآمدهای دولت و به تبع آن کاهش ایجاد زیرساخت‌های عمومی تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری - کاهش کیفیت پروژه‌ها و اخلال در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار که جامعه به آنها نیاز دارد - سوق دادن استعدادهای کارآفرین به سوی فساد و ران‌تجویی به‌جای قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و تولید.

    علاوه بر پیامدهای فوق، فساد موجب اخلال در رشد اقتصادی، ایجاد نظام مالیاتی ناسالم، هدف‌گیری نادرست برنامه‌های اقتصادی، تاثیر سوء بر دارایی و مالکیت، اخلال در شکل‌گیری سرمایه انسانی، بی‌ثباتی در انباشت سرمایه، رشد ناسالم نقدینگی و در نهایت اخلال در جریان تولید و توزیع ثروت می‌شود.

    برآوردها نشان می‌دهد یک واحد افزایش در انحراف استاندارد فساد، سبب بالا رفتن ضریب جینی به میزان 4.4 می‌شود.

    آمار، اطلاعات و نتایج یافته‌های تحقیقات و نظرسنجی‌های ملی و بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد، سازمان شفافیت بین‌الملل و بانک جهانی حاکی از آن است که کشور ایران در زمینه مقابله با فساد از رتبه و جایگاه مناسبی برخوردار نیست، به نحوی که رتبه ایران در زمینه شاخص ادراک از فساد در سال 2014، رتبه 136 را در جهان به خود اختصاص داده است. این امر نشانگر ضرورت انجام اقدامات و سیاست‌گذاری های کلان برای مبارزه با فساد و کاهش شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در تمامی سطوح است.

    برچسب ها