عصر خودرو

شاخص ارزی از مرز ۳۷۰۰ تومان فاصله گرفت

بی‌تابی دلار در کانال جدید

عصر بازار- در پنجمین روز هفته، خریداران ارزی قدرت‌نمایی کردند تا دلار از ابتدای مرز ۳ هزار و ۷۰۰تومان فاصله بگیرد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی با ۳۰ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۳۰ تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم در آستانه پایان سال میلادی، تقاضای شرکت‌های تجاری و هیجان‌سازی معامله‌گران آتی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز رشد قیمت شدند

بی‌تابی دلار در کانال جدید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی افزایش5 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت یک‌میلیون و 115 هزار تومان رسید. این رشد در حالی ثبت شد که اونس طلا تا ساعت 3بعدازظهر نوسان افزایشی خاصی را تجربه نکرده بود.

    روز پرنوسان

    در سومین روز آذرماه، دلار یکی از پرنوسان‌ترین روزهای خود در سال‌جاری را پشت‌سر گذاشت. روز چهارشنبه، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 709 تومان آغاز کرد که افزایشی 9 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز سه‌شنبه داشت. دلار در معاملات فردایی حتی با قیمت بالاتر 3 هزار و 715 تومان آغاز به‌کار کرد که نشان‌دهنده انتظارات افزایشی این بازیگران بود. در ادامه روز، قیمت در معاملات فردایی با سرعت بیشتری به افزایش خود ادامه و قیمت بازار نقدی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. سرعت افزایش نرخ از ساعت یک بعدازظهر به اوج خود رسید. شاخص ارزی که تا ساعت 12 و نیم ظهر در محدوده 3 هزار و 720 تومان نوسان می‌کرد، پیش از ساعت یک و نیم بعدازظهر وارد محدوده 3 هزار و 740 تومان شد، هرچند که با رسیدن به این محدوده راه کاهشی را در پیش گرفت و از سقف روزانه پایین آمد. حدود ساعت یک فضای بازار ارز به قدری هیجانی شده بود که فاصله قیمت صرافی‌ها با معامله‌گران پاساژ افشار به بالای 20 تومان رسید. به گفته فعالان، هر زمانی جابه‌جایی قیمت‌های بازار سرعت بگیرد، فاصله دو قیمت یاد شده بالا می‌رود.

     

    دلایل رشد

    به گفته برخی فعالان، افزایش تقاضا در آستانه پایان سال میلادی مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را تحریک کرد. به گفته این دسته، شرکت‌های تجاری در آستانه ژانویه برای تسویه‌حساب‌های دلاری خود نیاز به تهیه ارز دارند و همین عامل موجب تحریک قیمت می‌شود. با این حال، با توجه به عرضه نسبتا قوی بازارساز به‌نظر می‌رسد که این حجم از تقاضا بالاتر از همیشه و تاحدی عجیب باشد. در واقع به‌نظر می‌رسد که بازیگر جدیدی وارد بازار ارز شده و با ورود خود به حجم تقاضای بازار افزوده است. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است حجم تقاضای جدید بیشتر از کانال حواله درهم بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. روز گذشته نیز نرخ حواله درهم تا هزار و 35 تومان بالا رفت. به گفته یکی از حاضران با تجربه بازار، با درهم هزار و 35 تومانی، دلار توانایی رشد تا بالای 3 هزار و 780 تومان را داشت. در کنار عوامل بنیادی و افزایش تقاضا، به‌نظر می‌رسد، برخی عوامل انتظاری نیز قیمت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. به گفته برخی فعالان، بازار ارز در حوزه بیرونی و سیاست خارجی دغدغه‌هایی دارد. در این شرایط، برخی از نوسان‌گیران سعی می‌کنند با استفاده از این دغدغه‌ها و ابهاماتی که وجود دارد هیجان به بازار تزریق کنند.این در حالی است که برخی دیگر از فعالان، روند قیمت دلار در یک ماه گذشته را عامل بالا رفتن قیمت دانستند. به گفته این دسته، شیب افزایش قیمت دلار در یک ماه گذشته تندتر شده است. در این شرایط، عبور دلار از سطح 3 هزار و 700 تومان، معامله‌گران ارزی را به رشد بیشتر قیمت در ماه پرتقاضای آذر امیدوار کرده است.

    برچسب ها