عصر خودرو

طی یادداشتی بررسی شد؛

راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری مستغلات؛ اولویت سیاستی و نیاز امروز

عصر بازار- شمارش معکوس برای راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات در بازار سرمایه ایران آغاز شد.

راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری مستغلات؛ اولویت سیاستی و نیاز امروز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دو سال پس از برداشته شدن گام های اصلاحی برای فراهم کردن شرایط ایفای نقش بازار سرمایه در تامین مالی بخش مسکن، اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و دستورالعمل‌های مربوطه به مرحله تصویب در سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده تا شمارش معکوس برای راه‌اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات از هم اینک آغاز شود.
    با اصلاح مقررات صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری زمین ‌و ساختمان بر اساس سند راهبردی و برنامه استراتژیک سازمان بورس و اوراق ‌بهادار در سال 1393، زمینه برای نقش‌ آفرینی پررنگ‌ تر بازار سرمایه در تأمین مالی بخش مسکن بیش‌ از ‌پیش فراهم شده است. اما هم‌چنان جای خالی ابزاری که نه ‌تنها باعث تقویت جایگاه صندوق سرمایه ‌گذاری زمین و ساختمان شود، بلکه شرایط سرمایه‌ گذاری جذاب‌ تری را نسبت به این صندوق ‌ها فراهم کند، احساس می ‌شود. پس از تصویب آیین ‌نامه اجرایی تبصره (2) ماده (7) قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت ‌های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط هیئت ‌وزیران در تاریخ 19 آذر 1393 و بازنگری و اصلاح طرح جامع مسکن (1405-1393 ) و حمایت از حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات به‌عنوان ابزار تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان، به ‌پشتوانه مستندات مذکور، واحد مدیریت مهندسی مالی و امور بین‌الملل شرکت تأمین سرمایه امین از ابتدای مهرماه سال 1394، طراحی مفهومی و تدوین اساسنامه صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری مستغلات را در دستور کار قرار داد.
    از آنجاکه این صندوق ‌ها بر اساس معیارهای اقتصادی، مالی و فنی ارزیابی و سرمایه‌ گذاری در حوزه املاک و مستغلات را انجام می ‌دهند، ریسک سرمایه ‌گذاری در مستغلات دارای حباب قیمت را به ‌طور قابل ‌توجهی کاهش می ‌دهند و در عین ‌حال همکاری ساختار یافته ارکان و برخورداری صندوق از تیم مدیریت قوی و متخصص، متضمن بهره‌ برداری مبتنی بر الگوهای علمی و اصولی از مستغلات و در نتیجه افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری، است. با توجه به مزایای این صندوق‌ها از جمله افزایش ارزش مستغلات صندوق از طریق مدیریت بهره ‌برداری متمرکز و برندسازی (از دید سرمایه‌گذاران) و تأمین نقدینگی و آزادسازی بخشی از سرمایه‌ محبوس در مستغلات، از طریق واگذاری مستغلات به صندوق و پذیره ‌نویسی عمومی واحدهای سرمایه‌ گذاری (از دید مالکان مستغلات)، پیش‌ بینی می ‌شود برای راه‌اندازی این صندوق‌ها، تقاضای قابل ‌توجهی وجود داشته باشد.

    با فراهم‌ کردن امکان تبدیل صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری زمین ‌و ‌ساختمان به صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مستغلات نیز می ‌توان ریسک فروش پروژه در زمان انحلال صندوق‌های زمین ‌و ‌ساختمان را مدیریت و امکان خروج از سرمایه ‌گذاری یا تداوم سرمایه ‌گذاری با امید به بهره ‌برداری تخصصی و فروش تدریجی پروژه فراهم کرد.

    تأمین سرمایه امین در اسفند سال 1394 پس از ارائه نسخه اولیه اساسنامه پیشنهادی در شرکت فرابورس با حضور مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق ‌بهادار، در ادامه تدوین «دستورالعمل نحوه محاسبه ارزش خالص واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری مستغلات» و «دستورالعمل پذیره‌ نویسی و صدور واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق سرمایه ‌گذاری مستغلات» را با همکاری شرکت فرابورس ایران آغاز کرد. در نهایت در مردادماه سال 1395 نسخه نهایی اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات و دستورالعمل ‌ها به مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق‌بهادار ارسال شد.
    با توجه به استقبال این مرکز از طرح ارائه ‌شده، درحال‌ حاضر طرح مذکور پس از گذراندن مراحل اولیه بررسی، در معاونت نظارت بر نهادهای مالی در حال پیگیری است که با توجه به تصویب و ابلاغ آیین ‌نامه اجرایی ماده (14) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توسط هیأت ‌وزیران در آبان ماه سال جاری و الزام سازمان بورس و اوراق ‌بهادار به تهیه و تصویب الزامات و مقررات مربوط به راه ‌اندازی صندوق‌ های سرمایه‌گذاری مستغلات در ماده (23) این آیین‌نامه، پیش بینی می شود سازمان بورس و اوراق‌بهادار با تسریع در تصویب اساسنامه صندوق سرمایه‌ گذاری مستغلات و دستورالعمل‌های مربوطه، بستر راه‌ اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات را در بازار سرمایه ایران به زودی فراهم کند.

    نویسنده: سودابه عینعلی- مدیر مهندسی مالی و بین الملل، سونای امیربابایی - کارشناس ارشد مهندسی مالی
    برچسب ها