عصر خودرو

پیش بینی بانک کردیت سوئیس:

توافق اوپک در هفته آینده قیمت نفت را ۷۰ دلاری می‌‌کند

عصر بازار- بانک کردیت سوئیس پیش‌بینی کرد در صورت توافق اویک روی طرح «کاهش تولید نفت» در اجلاس ۳۰ نوامبر، قیمت نفت به حدود ۷۰ دلار افزایش خواهد یافت.

توافق اوپک در هفته آینده قیمت نفت را ۷۰ دلاری می‌‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین میزان سه هفته گذشته رسید که نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت بازار به موفقیت اوپک در کاهش عرضه نفت  است.اکنون چشم‌ها به نشست هفته آینده وین اوپک دوخته است. روز گذشته قیمت نفت به حدود  47 دلار رسید.

    بانک کردیت سوئیس پیش‌بینی کرده است در صورتی که اوپک بتواند توافق کاهش عرضه نفت را نهایی کند احتمال این حامل انرژی به حدود 70 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

    در گزارش کردیت سوئیس آمده است اکنون برای پیش‌بینی زود است و به نظرمی‌رسد عربستان و  ایران اصلی‌ترین نقش‌آفرینان آتی اوپک باشند.

    هفته گذشته در حاشیه نشست گازی دوحه قطر وزیر انرژی عربستان نسبت به نهایی شدن توافق 28 سپتامبر اوپک اطمینان داد و وزیر انرژی روسیه نیز این اظهارات را تایید کرد.

    روز 28 سپتامبر اعضای اوپک در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را بین 3.2 میلیون تا 32.5 میلیون بشکه در روز نگه دارند.

    بانک کردیت سوئیس در گزارش خود نسبت به چشم‌انداز آینده بازار در صورت شکست توافق آورده است که با توجه به روند افزایشی تولید نفت در کشورهایی مانند نیجریه و لیبی و افزایش نسبی تولید ایران و عربستان چشم‌انداز بازار نفت چنگی به دل نخواهد زد.

    در  صورت توافق تولید نفت اوپک در سال 2017 به طور متوسط 70 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که همین امر مقدار کمتری از مازاد عرضه موجود در بازار جهانی کاسته و باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا برای بازگشت به بازار خواهد شد.

    براساس آمارهای ماه سپتامبر و همچنین میزان افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه در نیمه دوم سال 2016 در صورت شکست توافق اوپک شاهد بازاری با توازن کمتر نسبت به ماه آگوست خواهیم بود.

    بانک کردیت سوئیس در چشم‌انداز خود نسبت به بازار نفت در صورت موفقیت توافق اوپک آورده است که کاملا واضح است با نهایی شدن توافق اوپک عرضه نفت اوپک در سال آینده چند صدهزار بشکه در روز نسبت به میزانی که قرار است در صورت شکست توافق تولید شود کاهش می‌یابد.

    در صورتی که اوپکی‌ها بتوانند مجموعه تولید نفت خود را در رقم 32.5 میلیون بشکه در روز برای 12 ماه آینده تثبیت کنند مازاد عرضه نفت در بازار جهانی در سال 2017 به 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در صورتی که در رقم 33 میلیون بشکه در روز به توافق برسند و آن را به مدت 6 ماه اجرا کنند در نیمه نخست سال آینده میلادی شاهد کاهش 300 تا 500 هزار بشکه‌ای عرضه نفت از سوی اوپک به بازار جهانی خواهیم بود.

    کردیت سوئیس پیش‌بینی کرد در صورت اجماع اعضای اوپک و نهایی شدن توافق الجزایر قیمت نفت به سرعت به حدود 60 دلار در هر بشکه افزایش یافته و در صورت کاهش بیشتر عرضه نفت به مدت طولانی‌تر شاهد رسیدن قیمت نفت به محدوده 70 دلار در هر بشکه خواهیم  بود.

    برچسب ها