عصر خودرو

پاسخ قاطع ایران به زمزمه‌های الزام کاهش تولید

ایران با کاهش تولید نفت موافقت نکرده و نخواهد کرد

عصر بازار- حدود یک هفته به اجلاس ۳۰ نوامبر (۱۰ آذر) اوپک مانده و قرار است در این نشست که هدف آن دست یابی به کاهش میزان تولید اوپک است، با تعیین سهمیه تولید هر عضو،سرنوشت قیمت نفت در بازارهای جهانی تغییر کند.لزوم کاهش سهمیه تولید هر عضو در حالی مطرح می شود که به نظر می رسد برخی از اعضا با ارائه دلایل مختلفی همچنان بر افزایش میزان تولید خود اصرر دارند.

ایران با کاهش تولید نفت موافقت نکرده و نخواهد کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ایران یکی از کشورهایی است که روی حرف خود مبنی بر رسیدن به میزان تولید پیش از تحریم ها ایستاده و با وجود اینکه اعضای دیگر پیش از این ایران را از کاهش تولید معاف کرده بودند، طبق گفته برخی رسانه ها در جلسه اخیر کارشناسان اوپک، از ایران خواسته شده 130 هزار بشکه، تولید نفت خود را نسبت به ماه اکتبر کاهش دهد.

    سناریوی کاهش تولید، مورد قبول ایران نیست
    یک مقام مسئول درمورد این موضوع به ایسنا گفت: نمی توان گفت این موضوع صحت دارد یا خیر، سناریوهای مختلفی در جلسات مطرح می شود که ممکن است یکی از آن ها کاهش تولید باشد که این سناریو مورد قبول ایران قرار نگرفته است. سناریوهای مختلفی به منظور کاهش تولید اوپک از 33 میلیون و 800 هزار بشکه به 32 میلیون و 500 هزار بشکه مطرح می شود اما ایران با هیچ کاهشی از وضع تولید موجود خود موافقت نکرده و نخواهد کرد و این موضوع در جلسه اخیر کارشناسان اوپک اعلام شد.
    وی با تاکید بر اینکه تلاش همه اعضا به سمت توافق برای توزیع 32 میلیون و 500 هزار بشکه است، افزود: ایران هم از این تلاش حمایت می کند و اصول چنین تفاهمی موجب می شود که غیر اوپک و روسیه هم به این جمع بپیوندد و میزان تولید نفت خود را کاهش دهند و همه این اتفاقات به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد. امیدواریم چنین توافقی به نتیجه برسد.
    این مقام آگاه با اشاره به اصرار عراق مبنی بر افزایش میزان تولید به دلیل جنگ با داعش نیز توضیح داد: هر کشوری به دلایل مربوط به خود سعی در مشارکت کم تری در کاهش تولید دارد. لیبی به دلیل نا آرامی سیاسی، نیجریه به دلیل حضور بوکو حرام، عراق به دلیل جنگ با داعش و ایران به دلیل اینکه می خواهد به شرایط قبل از تحریم ها برسد سعی دارند در این توافق سهم بیشتر را به گردن کسانی بیندازند  که بیشتر تولید کرده اند، زیرا افزایش تولید این کشورها به دلیل کاهش تولید در لیبی، نیجریه، ایران و عراق بوده است. این بحث ها ادامه دارد تا کشورها یکدیگر را قانع کنند اما گام ها به سمت توافق است.
    با این حال، همچنان باید منظر ماند و دید ایستادگی ایران بر سر حرف خود مبنی بر عدم مشارکت در کاهش میزان تولید تا کجا ادامه دارد و آیا کشورهای دیگر با معافیت ایران از کاهش میزان تولید موافقت می کنند یا خیر.

    برچسب ها