عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد:

لزوم جدایی مالکیت از مدیریت در صندوق‌های بازنشستگی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت فرابورس ایران بر لزوم جداسازی مالکیت از مدیریت در شرکت‌های تحت نظارت نهادهای عمومی مانند صندوق‌های بازنشستگی کشوری تاکید کرد و گفت: این اقدام وابستگی شرکت به یک فرد را کاهش و اعتماد را افزایش می‌دهد که به نوعی آینده و ماندگاری شرکت را حتی در نبود مالک اصلی تضمین می‌کند.

لزوم جدایی مالکیت از مدیریت در صندوق‌های بازنشستگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از  فرابورس ایران، امیر هامونی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های سه‌گانه راهکارهای تامین بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی با عنوان «نقش ابزارهای نوین بازار سرمایه» گفت: لازم است صندوق‌های بازنشستگی با توجه به ساختار گسترده‌ای که دارند برای ورود به بازار سرمایه آماده‌ شوند و صورت‌های مالی آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه به شرط آمادگی، شرکت‌های نوپا از بدو تاسیس و حتی با حجم سرمایه کم‌تر می‌توانند در مدت‌زمان اندکی و کم‌تر از یک‌ماه وارد بازار سرمایه شوند.

    به گفته هامونی یکی دیگر از اقداماتی که برای نهادهایی مانند صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند نتایج خوبی به بار آورد این است که حتی در صورت پذیرش‌ نشدن در بازارهای فرابورس، می‌توانند سهام‌شان را به صورت بلوکی عرضه کنند که در حال حاضر 240 شرکت این کار را انجام داده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی امکان انتشار انواع اوراق برای تمامی نیازهای تامین مالی خود را نیز دارند، گفت: در حال حاضر شاهد رشد و توسعه بازار بدهی در بازار سرمایه و مشخصا فرابورس هستیم که بخشی از اوراق مورد معامله در این بازار از سوی دولت و به ‌منظور بازپرداخت بدهی طلبکارانِ غیردولتی منتشر شده و بخش دیگر آن از سوی شرکت‌های خصوصی برای رفع نیازهای تامین مالی آن‌ها انتشار یافته‌است و در بازار دادوستد می‌شود.

    هامونی همچنین مسئله شفافیت را یکی از مهم‌ترین الزامات برای شرکت‌ها و به ویژه شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند دانست و افزود: باید یک DMO (اداره کل مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی) داشته‌باشیم که تمام دستگاه‌ها را هماهنگ کند و به بازار نظم ببخشد که در حال حاضر این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده و اقدامات خوبی در خصوص انتظام بدهی‌های دولت انجام داده، اما هنوز نیاز به نظم و هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌ها احساس می‌شود.

    هامونی با بیان اینکه لزوم رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساختار مالی صندوق‌های بازنشستگی احساس می‌شود پیشنهاد داد تا تمرین این ساختارها و افشای به‌موقع اطلاعات در بستری اختصاصی شبیه کدال میان نهادهای دیگر صندوق‌ها تمرین شود.

    مدیرعامل فرابورس ایران ضمن تاکید مجدد بر رتبه‌بندی شرکت‌ها گفت: در زمینه تامین مالی باید از ظرفیت شرکت‌های تامین سرمایه استفاده شود؛ چراکه دانش خوبی در این شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل مالی باشد.

    در بخش دیگری از این نشست که در سالن اجتماعات هلدینگ مالی برگزار شد، حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، مهم‌ترین مسئله‌ای که مدیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری با آن مواجه هستند را «تامین مالی» دانست و گفت: امروز وزیر اقتصاد کشور نیز درباره این موضوع در مجلس صحبت کرد و تجربه چهار سال گذشته نشان داده‌است که در غیاب تامین مالی، امکان مواجهه با بحران‌ها وجود ندارد، همچنین متوجه شدیم که چه آسیب‌های بزرگی در وابستگی مفرط به بانک‌ها وجود دارد.

    میرزایی آماری از توسعه‌یافتگی بازارهای مالی ایران ارائه داد و گفت: نمره کشور در این مورد از میان 20 کشور آفریقا و خاورمیانه 18 است و تنها دو کشور لیبی و سوریه وضعیت بدتری از ما دارند.

    او در ادامه بیان کرد که مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد 50 درصد از عواملی که به رتبه پایین ایران در این زمینه منجر شده،‌ ناشی از توسعه‌نیافتگی ابزارهای نوین مالی و همچنین ناآشنایی مدیران با کارکرد این ابزارهاست.

    میرزایی افزود: این ابزارها در صندوق‌های بازنشستگی، متعدد و متنوع‌اند که باید متناسب با وضعیت هر بخش شناسایی شوند. از طرفی معضلی که وجود دارد این است که بسیاری از مدیران پس از آشنایی با ابزراها از سِمت خود جابه‌جا می‌شوند درنتیجه فرصت استفاده از آن‌ها را ندارند.

    محمود شهشانی‌پور معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری هم گفت که هلدینگ مالیِ این صندوق در بیش از 187 شرکت به صورت مستقیم سهم بالای یک درصد دارد و مجموع سرمایه‌گذاری آن در حدود 261 شرکت با احتساب سهم‌های مالکیت، کم‌تر از یک درصد است.

    شهشانی‌پور ادامه داد: یکی از شش هلدینگ با وجود جوان بودن که کم‌تر از یک‌سال دارد، هلدینگ مالی است که از تجمیع سهام خرد به وجود آمده و دو هدف اصلی آن در بخش اقتصادی، حفظ ارزش ثروت و افزایش بهره‌وری است.
    قرار است در ادامه این سلسله نشست‌ها، نشست دوم با عنوان «نقش بانک‌ها و بیمه‌ها در تسهیل، تامین و توانمندسازی بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی» و نشست سوم با عنوان «ذینفعان (بازنشستگان و اعضا) در تامین و توانمندسازی بنگاه‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی» در جلسات بعدی برگزار شود.

    برچسب ها