عصر خودرو

وزن ایران و عراق در اوپک سنگین‌تر شد

عصر بازار- بلومبرگ طی گزارشی نوشت: عربستان دیگر نفوذ گذشته خود را در اوپک ندارد و ایران و عراق با کنار زدن مشکلات ناشی از تحریم و جنگ تولید خود را به ارقامی بی سابقه رسانده اند و در حال مطرح کردن خود در درون سازمان کشورهای صادر کننده نفت هستند.

وزن ایران و عراق در اوپک سنگین‌تر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عربستان دیگر نفوذ گذشته خود را در اوپک ندارد. ایران و عراق با کنار زدن مشکلات ناشی از تحریم و جنگ تولید خود را به ارقامی بی سابقه رسانده اند و در حال مطرح کردن خود در درون سازمان کشورهای صادر کننده نفت هستند. این دو کشور در مجموع روزانه بیش از8 میلیون بشکه نفت تولید می کنند که تقریبا یک چهارم کل تولید سازمان است و هر دو نیز خواهان افزایش بیشتر تولید خود هستند.

    جعفر التائی، مدیر موسسه مشورتی المنار گروپ در ابوظبی در این باره گفت: «ایران و عربستان خواهان رابطه ای برابر با عربستان در درون اوپک هستند.»
    اعضای اوپک در ماه سپتامبر شرایطی ویژه برای ایران قائل شدند و موافقت کردند که این کشور از توافق کاهش تولید مستثنی شود. اکنون با رسیدن تولید ایران به اندازه قبل از تحریم ها،  اوپک هنوز هم باید سطح تولیدی را مشخص کند که تولید ایران در آن سطح محدود شود.
    عراق نیز با اشاره به هزینه های بالای جنگ با داعش در تلاش است تا از کاهش تولید مستثنی شود. وزیر نفت این کشور ماه گذشته گفته بود که عراق تولید خود را به هیچ وجه از رقم تولید در ماه سپتامبر یعنی 4.7 میلیون بشکه در روز پایین تر نخواهد آورد.
    ایران و عراق با افزایش تولید نفت خود، اهمیتشان در درون اوپک را بالا برده اند. ایران از زمان لغو تحریم ها تاکنون، حدود 880 هزار بشکه در روز به تولید خود اضافه کرده است. عراق نیز در طی 3 سال گذشته تولید خود را حدود 50 درصد افزایش داده و در ماه اکتبر به رقمی بی سابقه رسیده است.
    این وضعیت موجب می شود تا بار اصلی کاهش تولید بر دوش عربستان، بزرگترین تولید کننده اوپک بیافتد و کاهش تولید به قیمت کاهش سهم عربستان تمام شود، زیرا ایران و عراق همچنان به تولید بالای نفت ادامه می دهند.
    اوپک در حال کار بر روی یک توافق شش ماهه است. التائی گفت، چنین توافق کوتاه مدتی ممکن است پذیرش محدودیت ها برای ایران و عراق را آسان سازد.
    توشار تارون بانسال، مدیر موسسه مشورتی آیوی گلوبال انرژی نیز معتقد است، تعیین محدودیت های تولید در مقطع فعلی ممکن است شاخص هایی برای محدودیت های تولید دائمی تر برای کشورهای اوپک ایجاد کند.

    برچسب ها