عصر خودرو

رئیس سازمان بورس مطرح کرد

دلایل بسته شدن ۷۱ نماد بورسی

با افشای غیرقانونی اطلاعات شرکت‌ها برخورد می‌شود

عصر بازار- رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباره بسته شدن ۷۱ نماد در بازار سرمایه گفت: عمده این نماد ها به بانک ها ، خودرو سازی و مپنا بر می گردد و ما برای اینکه مانع از اطلاعات مبهم و غلط به متقاضیان باشیم فعلا آن را بسته نگه داشتیم.

دلایل بسته شدن ۷۱ نماد بورسی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم ، شاپور محمدی در برنامه گفتوی ویژه خبری که به بازار سرمایه چالش ها و راهکارها اختصاص داشت گفت: ارزش بازار سرمایه شامل بورس، فرابورس و صندوق ها به 600 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: چشم انداز بازار سرمایه روشن است و به نظر می رسد که سود شرکت ها نسبت به گذشته بهتر شده و تامین مالی آنها نیز روند مناسبی پیدا کرده است.

    وی تاکید کرد: روزانه در بورس هزار تا هزار و 200 میلیارد تومان معامله صورت می گیرد که در نوع خود رقم قابل توجهی است.

    شاپور محمدی تصریح کرد: امروز هم شاخص بورس به 79 هزار و 390 واحد رسید که نسبت به ابتدای سال 94 از رشد 27 درصدی برخوردار شده است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بسته شدن 71 نماد در بازار سرمایه نیز گفت: عمده این نماد ها به بانک ها ، خودرو سازی و مپنا بر می گردد و ما برای اینکه مانع از اطلاعات مبهم و غلط به متقاضیان باشیم فعلا آن را بسته نگه داشتیم تا شرایط شفاف سازی محیا و اطلاعات دقیق ارائه شود.

    وی افزود: البته یکی دیگر از علت های بسته شدن این نمادها به بانک مرکزی مرتبط است چرا که این بانک برای نظارت بر روی بانک ها در صدد استاندارد سازی رویه ها است و ما نیز همزمان تلاش می کنیم تا این بسته ماندن بیش از این طول نکشد هر چند کل نمادهایی که بسته شده 10 درصد کل بازار سرمایه را تشکیل نمی دهد و بازار را قفل نمی کند.

    شاپور محمدی در پاسخ پرسشی در باره علت فعال نبودن برخی نرم افزارها و یا سامانه معاملات نیز گفت: این سامانه به علت 8 سال تحریم از دسترس خارج شده بود که با همکاری متخصصان فنی کشورمان مشکلات آن را رفع کردیم و تنها 8 مورد قطعی سامانه داشتیم.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: قرار است با قراردادی که با یکی از شرکت ها می بندیم حداکثر ظرف هشت ماه سامانه را کارآمد و به روز رسانی کنیم.

    وی درباره افشای اطلاعات شرکت ها به صورت غیر قانونی در شبکه های مجازی پیش از ارائه آن در بورس گفت: مسلما اگر افشای اطلاعاتی صورت گیرد بدون اغماض متخلفان را به قوه قضاییه معرفی و از آن طریق پیگیری می کنیم و در این باره از پلیس فتا هم درخواست کمک کرده ایم.

    شاپور محمدی افزود: البته از نوع دیگر افشای اطلاعات مشکلی در تاخیر در ارائه اطلاعات آن هم از سوی مدیران برخی شرکت ها در بورس داشتیم که حتی منجر به جریمه 120 تا 250 میلیونی برخی از این مدیران شد .

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه و فروش اوراق خزانه از جانب دولت آن هم با سود بالا بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار نمی دهد و به سایر شرکت ها آسیب نمی رساند گفت: مجموع اوراق قرضه 17 هزار میلیارد تومان است که در برابر 600 هزار میلیارد تومان بازار سرمایه رقم قابل ملاحظه ای نیست و تاثیر منفی نخواهد داشت بنابراین گاهی دولت برای رفع برخی مشکلات مثلا مشکل پرداخت مطالبات گندم کاران ناچار به فروش اوراق آن هم در بورس می شود.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این برنامه با بیان اینکه نباید نماد ها به صورت طولانی در بورس بسته بماند گفت: سهام داران نمی توانند معطل استاندارد سازی رویه بانک ها برای افشای اطلاعات بورسی از سوی بانک مرکزی باشند .

    پورابراهیمی افزود: شورای عالی بورس خود دستگاهی ناظر است و می تواند بسیاری از مشکلات این چنینی را حل کند بنابراین از آنجا که بورس با سهام مردم سر و کار دارد بهتر است برای مسائل این چنینی تصمیم مناسبی اتخاذ کند.

    وی درباره فروش اوراق خزانه در بورس با سود بالا نیز گفت: بالاخره اوراق خزانه دیگر شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و طبیعی است که وقتی اوراق با سود 21 تا 24 درصدی وجود دارد متقضایان رغبتی برای خرید دیگر سهام ها نمی کنند بنابراین فروش اوراق خزانه هم باید به گونه ای باشد که بورس را به چالش نکشد .

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: هر اندازه بورس شفافیت بیشتری داشته و با سهام داران ارتباط موثری برقرار کند بازار سرمایه نیز فعال تر و کارآمد تر خواهد شد.

    برچسب ها