عصر خودرو

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران در گرو رفع نوسانات ارز

عصر بازار: مدیرعامل کارگزاری کارآمد گفت: پیش‌بینی‌ها بر این است که گروه خودرویی،‌ قطعات خودرو،‌ لیزینگی‌ها و بانکی‌ها پس از برداشته‌شدن تحریم به دلیل گشایش بازارهای جهانی و بازشدن سیستم نقل و انتقالات بانکی،‌ پیشرو رشد در بازار سرمایه خواهند بود.

ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران در گرو رفع نوسانات ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فرزام ابوعلی اظهار کرد: عبور توافق هسته‌ای برای اجرایی شدن  از سنای آمریکا تاثیر چندانی در بازار سرمایه ندارد، ‌زیرا پیش از این هم دیده شده‌است که روز بعد از اعلام توافق هسته‌ای بازار مثبت نشد. بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که رونق بازار سهام به این زودی آغاز شود باید منتظر مرحله اجرایی توافق هسته‌ای باشیم.

    مدیرعامل کارگزاری کارآمد با تاکید براینکه در حال حاضر اخبار سیاسی، تاثیرات زیادی در بازار ندارند، گفت: رکود اقتصادی و سیاست‌های انقباضی دولت،‌ تاثیر به سزایی در این بازار دارد و به نوعی به عنوان مهم ترین مشکل بازار شناخته می‌شود.

    او افزود: باید صبر کرد تا پایان مهرماه که تمام گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها منتشر شود تا بدانیم قرار است بازار به چه سمت و سویی حرکت کند،‌ اما پیش‌بینی می‌شود که این گزارش‌ها نیز چندان خوب نباشد. زیرا کمبود نقدینگی و رکود اقتصادی هنوز سربار صنایع است و بر سودآوری آن‌ها تاثیر منفی دارد.

    این فعال بازارسهام ادامه داد: به همین دلیل پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، حداقل 3 تا 4 ماه زمان لازم است که این معضلات حل شود و بورس در مسیر بهبود حرکت کند.

    ابوعلی خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن توافق، به نظر می‌رسد حداقل تا یک سال صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین گروه کانی غیر فلزی و سیمانی‌ها رشد قابل توجه‌ای نخواهند داشت. زیرا اختافات دولت با پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی بر سر هزینه‌ها و نرخ خوراک هنوز ادامه دارد.

    او افزود:  قیمت جهانی نفت نیز در حال کاهش است و این مساله در بازار اهمیت بسیاری دارد.  در خصوص گروه سیمانی و کانی غیرفلزی به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت و عدم تخصیص بودجه عمرانی مناسب،‌ توجیهی برای رشد این گروه ها وجود ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها بر این است که گروه خودرویی،‌ قطعات خودرو،‌ لیزینگی‌ها و بانکی‌ها پس از برداشته‌شدن تحریم به دلیل گشایش بازارهای جهانی و بازشدن سیستم نقل و انتقالات بانکی،‌ پیشرو رشد در بازار سرمایه خواهند بود.

    مدیرعامل کارگزاری کارآمد خاطر نشان کرد: رشد تک سهم‌ها و گروه‌های کوچک بازار مانند قندی‌ها در روزهای اخیر، توجیه بنیادی ندارد. البته این گروه‌ها قدرت زیادی برای تکان دادن بازار را ندارند و علاوه بر این که رشد آن ها ادامه دار نخواهد بود،‌ تاثیری هم در بهبود شرایط بازار ندارند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره ورود سرمایه های داخلی از سایر بازارها به بورس گفت: وقتی بورس وارد فاز رکودی شد، بازیگران اصلی از این بازار خارج شدند و اکنون در انتظار ایجاد شرایط مناسب برای ورود به بازار هستند.

    او افزود:  هرچند این روزها، قیمت‌ها در بازار بسیار جذاب است اما از سوی دیگر سود بیش از 20 درصد بانک‌ها و موسسات مالی غیرمجاز ورود سرمایه به بورس را با شک و تردید مواجه می‌کند.

    ابوعلی درباره ورود سرمایه گذاران خارجی نیز گفت:‌ احتمال ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس زیاد است اما ورود آن ها با چند تهدید مواجه است. تهدید اول این است که قوانین دست و پا گیر زیادی برای ورود این افراد در قالب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به بورس وجود دارد.

    او افزود: معضل دیگر این است که این سرمایه‌گذاران ابزارهای معاملاتی و‌ نحوه اطلاع رسانی این بازار را با بازار سایر کشورها مقایسه می‌کنند و در این حالت بورس تهران با کمبود ابزار و عقب ماندگی امکانات مواجه می‌شود.

    این فعال بازار سهام خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ ارز و نبود ابزار پوشش ریسک از دیگر دلایلی است که باعث شده سرمایه گذاران خارجی اطمینان لازم برای ورود به بازارسرمایه مان را نداشته باشند.

    برچسب ها