عصر خودرو

بازار بدهی توسعه می‌یابد;

فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه اسلامی جدید

عصر بازار- در راستای توسعه و گسترش بازار بدهی در بازار سرمایه و پرداخت بدهی طلبکاران غیردولتی، فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه اسلامی جدید در بازار ابزارهای نوین مالی است.

فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه اسلامی جدید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، علیرضا توکلی، مدیر بازار ابزارهای نوین مالی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر با سررسید اسناد خزانه مراحل اول تا چهارم در فرابورس، شاهد انجام معاملات این اوراق در نمادهای اخزا 5 تا 10 هستیم که ارزش آنها در مجموع 80 هزار میلیارد ریال است.

    وی همچنین با اعلام اینکه فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه جدید است در خصوص این اوراق توضیح داد: یکسری از این اوراق، اسناد خزانه مرحله 11 است و دو سری از آن دارای سررسید کوتاه‌مدت خواهد بود.

    توکلی که در همایش «روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک» در سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران سخن می‌گفت، در ادامه به معرفی انواع ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه پرداخت و تامین مالی از طریق این ابزارها را مبتنی بر سرمایه و بدهی عنوان کرد.

    به گفته وی ابزارهای مالی با ماهیت سرمایه، دارای هزینه تامین مالی صفر هستند و در مقابل ابزارهای مالی با ماهیت بدهی (Debt) به این دلیل که تامین مالی به کمک قرض صورت می‌گیرد، دارای هزینه بسته به نرخ بازار است.

    وی مزایای ابزارهای تامین مالی مبتنی بر سرمایه را مواردی همچون عدم پرداخت سود منظم، عدم نیاز به ضامن و محدود نبودن حجم انتشار عنوان کرد و گفت: این ابزارها به تامین مالی پروژه‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌های پروژه و تامین مالی شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه کمک می‌کنند.

    توکلی ویژگی‌های اوراق مبتنی بر بدهی را آیتم‌هایی همچون لزوم پرداخت سود منظم، نیاز به ضامن و وثیقه و محدودیت حجم انتشار اوراق دانست و توضیح داد: برای انتشار اوراق بدهی داشتن صورت‌های مالی شفاف، مشخص بودن محل مصرف، تامین ضمانت و توانایی مالی در تامین نرخ سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران فاکتورهای اصلی محسوب می‌شوند که البته محل مصرف این اوراق نیز اعم از اینکه برای خرید مواد اولیه یا دارایی مشخص، تامین سرمایه در گردش، طرح‌های توسعه‌ای و بازپرداخت بدهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است مشخص شود.

    مدیر بازار ابزارهای نوین مالی روش‌های جایگزین وصول مطالبات از دولت را اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، صکوک اجاره و اوراق مصون از تورم اعلام کرد و به مقایسه تامین مالی از طریق انواع این اوراق پرداخت.

    به گفته وی تمامی این اوراق که با هدف تسویه بدهی دولت با طلبکاران غیردولتی منتشر می‌شوند، مورد استقبال پیمانکاران قرار گرفته‌اند و فاقد هزینه مالی برای دولت هستند، از این رو شاهد رشد و توسعه بیش از پیش بازار بدهی در بازار سرمایه خواهیم بود.

    برچسب ها