عصر خودرو

درخواست کشاورزان روی میز استاندار کرمانشاه و کردستان؛

طرح قیمت تضمینی در بورس کالا برای همه محصولات کشاورزی اجرایی شود

عصر بازار- جمعی از کشاورزان کرمانشاه و کردستان، خواستار اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی در بورس کالا برای همه محصولات کشاورزی از سوی استاندار کرمانشاه و کردستان شدند.

طرح قیمت تضمینی در بورس کالا برای همه محصولات کشاورزی اجرایی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، طرح قیمت تضمینی که از ابتدای سال 94 و با مصوبه هیات وزیران به صورت پایلوت بر دو محصول جوی کرمانشاه و ذرت خوزستان اجرایی شد، شاید در آن زمان خیلی مورد توجه مسوولان حوزه کشاورزی کشور قرار نگرفت و کسی گمان نمی کرد این طرح بتواند موجبات تحول بخش بازرگانی کشاورزی و رضایت کشاورزان را تا این حد بدست آورد. موفقیت آن طرح پایلوت در سال 94 باعث شد تا دولت این بار به طور رسمی ذرت و جوی کل کشور را از روند خرید تضمینی چند ده ساله خارج کرده و مکانیسم بازار یعنی استفاده از ظرفیت بورس کالا را جایگزین آن کند.

    امروز معاملات جو دامی کل کشور در بورس کالا و براساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا به اتمام رسیده و همه جوکاران کشور علاوه بر اینکه تنها دو روز کاری پس از فروش محصولشان در بورس به 70 درصد پول خود رسیدند، از هفته ها پیش نیز مابه التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی را از دولت دریافت کرده اند که این روند سریع پرداخت پول به کشاورزان در تاریخ بیش از 35 ساله خرید تضمینی بی سابقه بوده است. در طرف دیگر معاملات قیمت تضمینی ذرت دانه ای نیز از اواخر مهر ماه در بورس کالا آغاز شده و روند معاملات این محصول نیز به شیوه ای مطلوب و با پرداخت سریع وجه معاملات به کشاورزان در جریان است.

    با این تفاسیر جمعی از کشاورزان ذرت کار استان کرمانشاه در نامه ای به استاندار این استان از خدمات سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام این استان و بورس کالای ایران به دلیل واریز وجه در کوتاه ترین زمان ممکن به حساب هایشان تشکر کرده اند. همچنین این کشاورزان خواستار شدند که این طرح قانونی در سال آینده و برای سایر محصولات کشاورزی نیز اجرایی شود.

    در همین راستا تعاونی روستایی شهرستان کامیاران، گروه غرب دانه بیتا (کارخانه ذرت خشک کنی بیتا)، جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران، شورای اسلامی روستای بلان، شورای اسلامی روستای قره ویس، شورای اسلامی روستای سرچشمه و شورای اسلامی روستای گرگان در نامه ای به استاندار کردستان از اجرای طرح سیاست قیمت تضمینی برای محصولات ذرت و جو دامی که منجر به پرداخت پول کشاورزان در دو روز کاری شده است، اعلام رضایت کرداند. این نهادها درخواست کرده اند که این طرح در سال های آتی نیز برای کل محصولات کشاورزان استان کردستان ادامه پیدا کند.

    برچسب ها