عصر خودرو

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران تحلیل کرد:

رشد قیمت کالاهای اساسی، محرک اصلی بازار سرمایه

عصر بازار- شاخص بورس اوراق بهادار پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا و انتخاب آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور این کشور، همانند اکثر بورس­ های دنیا در ابتدا با یک ریزش روبرو شده و بلافاصله نیز آن را جبران کرد.

رشد قیمت کالاهای اساسی، محرک اصلی بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران  با بیان مطلب بالا گفت: پس از آن شاخص بورس نوسان چندانی نداشته و چنانچه جو انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روند شاخص حذف شود عملا بورس از چند هفته پیش­تر وارد رکود شده است.

    بهنام بهزادفر خاطرنشان کرد: محرک اصلی بازار سرمایه در سال جاری عملا  رشد قیمت کالاهای اساسی بوده است؛ زمستان سال گذشته را می توان اوج افت کالاهای کامودیتی محور دانست. در این فصل برخی از کامودیتی­ ها همانند مس پایین ترین قیمت را از سال 2008 و برخی دیگر همانند نفت پایین ترین قیمت را از سال 2004 تجربه کردند.

    وی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته تاکنون فلزات اساسی، نفت و فرآورده های نفتی رشد قابل توجهی داشتند و این موضوع موجب شده که بازار سرمایه کشور نیز رشد مناسبی را تجربه کند، ابراز داشت: به عنوان مثال قیمت سنگ آهن در زمستان سال گذشته رقمی معادل 35 دلار بوده که اکنون با رشد 100 درصدی حدودا 70 دلار شد و حتی رقم 80 دلار را نیز تجربه کرد.

    این مدرس دانشگاه ادامه داد: قیمت مس نیز در همین بازه با 25 درصد رشد از محدوده 4300 به محدوده 5400 دلار رسید، روی با 75 درصد رشد از محدوده 1450 به 2550 دلار رسید، این رشد برای فولاد و آلومینیوم نیز صادق بوده به ­گونه ای که فولاد (به عنوان مثال بیلت ترکیه) رشدی معادل 40 درصد داشته و به محدوده 400 دلار رسید و آلومینیوم نیز با رشد 20 درصدی به محدوده 1700 دلار رسید.

    بهزادفر با بیان اینکه این رشد مختص فلزات اساسی نبوده و برای نفت و مشتقات نفتی نیز صادق بوده، گفت: در بازه زمانی کمتر از یک سال نفت با 70 درصد رشد از 28 دلار به 47 دلار رسید و البته رقم 54 دلار را نیز در روزهای گذشته تجربه کرد. قیمت اوره (اوره گرانول فوب) نیز در این مدت با 35 درصد رشد به 235 دلار رسید و متانول (cfr چین)  نیز نسبت به دوران افت خود در چند ماه گذشته، با 60 درصد رشد به 285 دلار رسید.

    وی تصریح کرد: در چنین شرایطی شرکت­ های مرتبط گروه محصولات شیمیایی، نفتی، فلزی و معدنی رشد بسیار مناسبی را تجربه کردند. تاثیرات سودآوری هم در گزارش های سه ماهه و هم در گزارش های شش ماهه صنایع مرتبط بسیار محسوس بود، به عنوان مثال نماد فاسمین با دو بار تعدیل در گزارش سال جاری رقمی معادل 950 درصد تعدیل مثبت داده و نسبت به دی­ ماه سال گذشته نیز بازدهی معادل 150 درصد داشته است.

    به گفته بهزادفر، این موضوع برای سایر نمادهای مرتبط با کامودیتی ­ها نیز صادق است و انتظار می ­رود در گزارش های 9 ماهه و ابتدای سال بعد نیز این روند ادامه دار باشد.

    مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم ترین فاکتور پیش روی بازار سرمایه نشست آتی اوپک است که در پایان ماه جاری (30 نوامبر -10 آذر) برگزار می ­شود، افزود: در این نشست مشخص می­شود آیا اعضاء این سازمان بر سر نحوه کاستن از عرضه نفت به توافق خواهند رسید یا خیر. برخی از تحلیلگران معتقدند در این نشست تغییری در عرضه نفت ایجاد نخواهد شد.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر توافقی حاصل نشود سال 2017، چهارمین سال پیاپی تداوم مازاد عرضه بر تقاضا خواهد بود. اگر چنین شود قیمت نفت به محدوده 40 دلار یا پایین ­تر کاهش پیدا خواهد کرد. چنین موضوعی می­ تواند به عنوان تهدید برای صنایع نفتی، پتروشیمی و پالایشگاهی تلقی شود و از آنجایی که بین قیمت نفت و سایر فلزات اساسی نیز ارتباط مستقیم وجود دارد این تهدید برای فلزات اساسی و حتی به صورت غیر مستقیم بر سایر صنایع کشور نیز وجود خواهد داشت. در نتیجه پیشنهاد می­شود سرمایه­ گذاران اخبار مربوط به آن را به­ صورت مداوم پیگیری کنند.

    برچسب ها