عصر خودرو

ادامه افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

عصر بازار- طلای جهانی روز سه‌شنبه تحت تاثیر اُفت ارزش دلار و خرید فیزیکی در آسیا، برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

ادامه افزایش قیمت طلا در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.3 درصد افزایش یافت و به 1217.35 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 0.4 درصد افزایش یافته و روند کاهشی سه روزه را متوقف کرد.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.6 درصد افزایش یافت و در 1217.50 دلار ایستاد در حالیکه اوایل معاملات تا رکورد 1220.90 دلار صعود کرده بود. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه 1.10دلار یا 0.1 درصد افزایش یافته و در 1209.80 دلار بسته شده بود.

    طلا روز جمعه تحت تاثیر رشد چشمگیر ارزش دلار، به پایین‌ترین قیمت در 9 ماه اخیر سقوط کرده بود و برای کل هفته حدود 1.3 درصد کاهش ثبت کرده بود که دومین کاهش هفتگی متوالی بود. این فلز ارزشمند از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نهم نوامبر و پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ که رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و افزایش چشم‌گیر ارزش دلار را به همراه داشت، بیش از 120 دلار کاهش قیمت داشته است.

    به گفته اسپنسر کمبل، مدیر کل شرکت فلزات ارزشمند کالوتی در سنگاپور، قیمت طلا احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر را هضم کرده و اکنون تحت تاثیر تقاضا برای خرید ارزان، افزایش پیدا کرده است. در بازار آسیای جنوب شرقی فعالیت زیادی مشاهده می‌شود و اُفت قیمت‌ها خرید این فلز کمک کرده است.

    جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته در نخستین اظهارات رسمی پس از انتخابات این کشور، اعلام کرد با تداوم رشد اقتصادی، بانک مرکزی به افزایش نرخهای بهره نزدیک شده است. اظهارات وی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا با انتشار مجموعه آمار اقتصادی مثبتی همراه شد که زمینه را برای افزایش نرخهای بهره تقویت کردند.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بسیار حساس است، زیرا نرخ‌های بالاتر هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد، افزایش داده و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

    با اینهمه دلار آمریکا که هفته گذشته به بالاترین حد در 13 سال اخیر صعود کرده بود، روز سه‌شنبه اندکی ضعیف شد. شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کند با 0.2 درصد کاهش، در 100.860 واحد ایستاد.

    به گفته معامله‌گر گروه MKS، عقب‌نشینی دلار که برای نخستین‌بار در چند روز معامله گذشته روی داده است از خرید طلا حمایت کرده است.

    ذخایر طلای صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز دوشنبه 0.71 درصد کاهش یافت و به 908.77 تن رسید. ذخایر این صندوق در ماه جاری 3.6 درصد کاهش داشته است.

    گروه مالی گولدمن ساش روز دوشنبه دورنمای قیمت سه ماهه و شش ماهه برای طلا را به 1200 دلار در هر اونس تنزل داد و اعلام کرد: ریسک کاهش بیشتر قیمت به دلیل خروج سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت حمایت این فلز وجود دارد.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس نقره برای تحویل فوری 1.1 درصد افزایش یافت و به 16.77 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 1.2 درصد افزایش 945.35 دلار بود و هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش 730.40 دلار معامله شد.

    برچسب ها