عصر خودرو

آمادگی ۱۷ سکوی پارس جنوبی برای تولید روزانه ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز

عصر بازار- جانشین رئیس عملیات و تولید سکوی فاز ۱ پارس جنوبی (اس پی کیو ۱) گفت: تعمیرات اساسی ١٧ سکوی گازی پارس جنوبی با موفقیت به اتمام رسید و این سکوها برای تولید روزانه ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز غنی تا پایان سال آماده شد.

آمادگی ۱۷ سکوی پارس جنوبی برای تولید روزانه ۴۲۰ میلیون مترمکعب گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز سه شنبه به نقل از بهمن طاهرپور افزود: انجام تعمیرات اساسی سکوها از نظر حجم، وسعت منطقه عملیاتی و شرایط بد جوی بی سابقه، بدون هیچ حادثه ای و با رعایت استانداردهای ایمنی به پایان رسید.
    وی با بیان اینکه در این عملیات ٧٣ هزار و ٧٥٢ نفر ساعت کار بدون حادثه به ثبت رسید، ادامه داد: سکوی «اس پی کیو 1» با ٣١ هزار و ٦٢٨ نفر ساعت و سکوی «اس پی دی 12 بی» با یک هزارو 708 نفر ساعت بیشترین و کم ترین میزان نفر ساعت تعمیراتی را به خود اختصاص دادند.
    طاهرپور بیان کرد: در مجموع چهار هزار و 100 مورد تعمیراتی در بازه زمانی ١٢٥ روز با همت کارکنان سکوها انجام شد.
    جانشین رئیس عملیات و تولید سکوی فاز 1 گارس جنوبی گفت: با توجه به ماهیت سکوهای پارس جنوبی که به صورت ان ان ام (بدون نفر) طراحی شده و فاقد فضای کارگاهی و تعمیراتی است، تمامی پشتیبانی های صورت گرفته از سوی معاونت عملیات و پشتیبانی و سکوی فاز 1 بوده است.
    وی درباره میزان برداشت گاز از 17 سکوی یادشده اظهار کرد: مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته، مدیریت تولید و عملیات نفت و گاز پارس مکلف به تولید روزانه حدود 420 میلیون متر مکعب گاز غنی از این سکوها در شش ماه دوم سال است که به این میزان، تولید حدود ١٤ میلیون متر مکعب گاز غنی از سکوی سرچاهی اس پی دی 2 به سمت پالایشگاه فاز 19 را نیز باید اضافه کرد.
    بر اساس برنامه امسال قرار است بخش دیگری از سکوهای در دست راه اندازی نیز به مجموعه سکوهای تولیدی پارس جنوبی افزوده شده و ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزایش یابد.
    شتاب در توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سه سال اخیر سبب شده است تا علاوه بر بهره برداری کامل از دو فاز ١٢ و ١٥و١٦، بخش عمده ای از سکوهای دریایی شامل فازهای ١٧و١٨، ١٩ و 20 و ٢١ امسال به بهره برداری برسد.
    در سه سال اخیر تاکنون بیش از 200 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی افزوده شده است و پیش بینی می شود امسال با بهره برداری از پنج سکوی فازهای ١٧و١٨، ١٩ و 20 و ٢١ تا اوایل سال آینده 100 میلیون متر مکعب گاز به تولید کنونی افزوده شود و ظرفیت برداشت از این میدان به 530  میلیون متر مکعب در روز برسد.

    برچسب ها