عصر خودرو

تاثیر شگرف پرو بر رشد تولید مس در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- گروه بین‌المللی مطالعات مس(ICSG)، داده‌های اولیه عرضه و تقاضای مس مربوط به ماه جولای را در بولتن اکتبر خود منتشر کرد. گروه بین‌المللی مطالعات مس داده‌های اولیه عرضه و تقاضای مس مربوط به ماه جولای را در بولتن اکتبر خود منتشر کرد. قبل از هر چیز ذکر این نکته حائز اهمیت است که این موسسه برای تعادل بازار جهانی از محاسبه تقاضای ظاهری چین(مصرف‌کننده ۴۵ درصد مس جهان) استفاده می‌کند که در محاسبه تغییرات ذخایر گزارش‌نشده اعمال نمی‌شود؛

تاثیر شگرف پرو بر رشد تولید مس در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، شامل اداره ذخایر دولتی چین(SRB)، تولیدکننده، مصرف‌کننده و تجار.همچنین برای تسهیل تحلیل بازار جهانی، یک مورد با عنوان «تعدیل تعادل جهانی مس تصفیه‌شده» برای تغییرات ذخایر تضمین‌شده چین و بر پایه برآورد میانگین تغییرات موجودی‌های گزارش‌نشده آمده که از سوی سه مشاور مسلط و خبره به مسائل بازار این کشور تهیه شده است.

     

    بازار مس تصفیه شده

    بر پایه داده‌های اولیه ICSG، بازار مس تصفیه‌شده در جولای 2016 (بدون در نظر گرفتن تغییرات ذخایر تضمین شده چین) حاکی از مازاد 133 هزار تنی بود که به‌طور عمده ناشی از تضعیف تقاضای ظاهری مس تصفیه‌شده چین ذکر شد. مازاد تولید در زمان تعدیل فصلی برای تولید و مصرف مس تصفیه‌شده 103 هزار تن برآورد شد.همچنین تعادل مس تصفیه‌شده برای هفت ماهه 2016(از ابتدای سال تا پایان جولای) شامل بازبینی آمارهای قبلی نشان داد که کسری تولید 264 هزار تن و کسری فصلی تعدیل‌شده 191 هزار تن بوده است. این رقم در دوره مشابه قبلی 70 هزار تن بود.در عین حال مصرف مس تصفیه شده جهان در هفت ماهه 2016 با افزایش 4 درصدی(565 هزار تن)نسبت به دوره مشابه قبلی مواجه شد که به‌طور عمده ناشی از تقاضای قوی چین(ظاهری) بود.تقاضای ظاهری چین تا 9 درصد بر پایه افزایش 14 درصدی واردات مس تصفیه‌شده افزایش یافت. با وجود این، واردات 176 هزار تنی مس تصفیه‌شده چین در ماه جولای کمترین میزان از آوریل 2013 بود و با میانگین واردات ماهانه 312 هزار تنی در نیمه نخست 2016 مقایسه شد.مصرف جهان -به جز چین- طی هفت ماه 2016، نیم درصد افزایش یافت. بر‌اساس آمارهای منطقه ای، مصرف در اروپا 5/ 3 درصد و در آسیا 5/ 6 درصد (مصرف آسیا به استثنای چین یک درصد افزایش یافت) افزایش یافت، در حالی که در آفریقا و آمریکا به ترتیب 11 و 5/ 4 درصد کاهش پیدا کرد و در اقیانوسیه بدون تغییر باقی ماند.

    تولید معدنی جهان

    تولید معدنی مس جهان در هفت ماهه 2016 شاهد رشد 5 درصدی(560 هزار تن) در مقایسه با مدت مشابه 2015 بود. تولید کنسانتره نیز تا 5/ 6 درصد افزایش یافت، در حالی که استخراج به روش SX-EW یک درصد کاهش داشت.افزایش تولید معدنی جهان به‌طور عمده به دلیل افزایش 47 درصدی تولید پرو بود که در حال بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید است. همچنین بهبود در سطوح تولید در کانادا و آمریکا، توسعه ظرفیت در مکزیک و رشد تولید در مغولستان در افزایش تولید جهانی نقش داشت. با وجود این، رشد کلی تولید تا حدودی با افت 5 درصدی تولید در شیلی و افت 9 درصدی کنگو به دلیل کاهش موقت تولید جبران شد. بر اساس آمارهای منطقه‌ای، تولید در آمریکا 7 درصد و در آسیا 8 درصد افزایش یافت، در حالی که در آفریقا 5/ 4 درصد کاهش پیدا کرد و در اروپا و اقیانوسیه بدون تغییر باقی ماند. از طرفی نرخ میانگین استفاده از ظرفیت معدنی جهان در هفت ماهه 2016 بدون تغییر نسبت به دوره مشابه قبلی 5/ 84 درصد شد.

     

    تولید مس تصفیه شده

    تولید مس تصفیه شده جهان در هفت ماهه2016 با رشد 8/ 2 درصدی(370 هزار تن) نسبت به دوره مشابه قبلی برآورد شد. چین با رشد 6 درصدی، مهم‌ترین مشارکت‌کننده در این میزان افزایش بود. همچنین تولید در شیلی و ژاپن- دومین و سومین تولیدکننده مس تصفیه‌شده جهان- به ترتیب 2 و 3 درصد رشد داشت.تولید مس تصفیه‌شده از لحاظ منطقه‌ای با رشد 6 درصدی در آمریکا، 5 درصدی در آسیا و 8 درصدی در اقیانوسیه همراه بود، در حالی که در آفریقا 14 درصد و در اروپا 3 درصد کاهش یافت. همچنین نرخ میانگین استفاده از ظرفیت مس تصفیه‌شده در جهان طی هفت ماهه 2016 بدون تغییر نسبت به دوره مشابه قبلی 83 درصد شد.

    برچسب ها